미용산업은 조직구성원 개개인의 역량과 기술이 기업의 성과를 결정짓는 중요한 요인이 된다. 기업의 번영과 발전을 추구하며, 직무성과의 향상을 위해 조직구성원의 잠재된 능력을 최대한 이끌어 낼 수 있는 인적자원관리에 대한 관심이 높아짐에 따라 본 연구에서는 미용산업에서 직무성과에 영향을 미치는 요인으로 조직문화유형과 친밀감 형성 및 결속력을 바탕으로 하는 라포에 대해 고찰하고, 조직문화유형과 라포형성이 직무성과에 미치는 영향에 대해 분석하였다. 조직문화유형을 구분하기 위해 Quinn & McGrath1)가 제시한 위계지향문화, 혁신지향문화, 과업지향문화, 관계지향문화의 네 가지 경쟁가치모형(Competing Value Model)으로 분류하여 연구가설을 설정하였다. 첫째, 미용종사자의 조직문화유형은 직무성과에 유의미한 정(+)의 영향을 미칠 것이다. 둘째, 미용종사자의 조직문화유형은 리더-구성원간 라포형성에 유의미한 정(+)의 영향을 미칠 것이다. 셋째, 리더-구성원간 라포형성은 직무성과에 유의미한 정(+)의 영향을 미칠 것이다. 연구방법은 서울과 경기 및 기타 지역의 미용종사자(헤어, 메이크업, 피부, 네일)를 대상으로 2015년 3월 24일부터 4월 22일까지 총 600부의 설문지가 배포되었고, 수거된 570부 중 응답내용이 미흡한 120부를 제외한 450부를 최종 분석 자료로 사용하였다. 본 연구에서 설정된 가설들을 검증하기 위하여 수집된 자료의 실증분석은 SPSS 18.0과 AMOS 18.0을 이용하였다. 본 연구의 실증분석 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 조직문화유형이 직무성과에 미치는 영향에 대한 분석결과 전반적으로 과업지향문화, 관계지향문화, 혁신지향문화, 위계지향문화의 순서로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 조직문화유형이 리더-구성원간 라포형성에 미치는 영향에 대한 분석결과 혁신지향문화와 관계지향 문화에서만 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 리더-구성원간 라포형성이 직무성과에 미치는 영향에 대한 분석결과 리더-구성원간 라포형성은 직무 성과에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 창의적이고 도전성의 가치를 존중하며, 팀웍을 중시하는 등의 탄력성 있는 조직문화유형은 직무성과에 긍정적인 영향을 미치고, 조직구성원과의 관계회복을 위한 리더에 대한 신뢰라고 할 수 있는 라포형성에 영향을 미치며, 즐거운 만남을 위한 노력, 호의적인 관계를 위한 노력, 친밀감 형성과 같은 라포는 조직구성원들에게 조직의 목표달성을 위한 업무의 추진속도를 높이고, 개개인의 목표달성 및 업무에 대한 긍지와 자부심 등을 높이는 것을 알 수 있다. 본 연구의 결과를 바탕으로 미용산업의 다양한 조직문화형성과 전략적 인적자원관리를 통한 경쟁우위 확보를 위해 긍정적인 방향을 제시하고자 하며, 향후 연구를 통해 조직문화를 통한 조직의 인식 변화와 더불어 조직 구성원의 발전과 목표달성을 위한 프로그램을 개발 할 필요가 있으며, 조직문화유형이나 라포와 같은 개념의 일반화를 위해 다양한 변수들과의 관계를 검증하는 것이 필요할 것이다.
In the beauty industry, organizational members’ abilities and skills are important elements in determining companies’ performance. As interests in human resource management that can maximize organizational members’ potential abilities to promote companies’ prosperity and development and improve job performance have increased, this study tried to grasp rapport as a factor influencing job performance in the beauty industry based on organizational culture type, intimacy, and solidarity, and analyze the effects of organizational culture type on rapport formation and job performance. In order to set research hypotheses, organizational culture type was divided into four competing value models suggested by Quinn & McGrath, that is, hierarchy-oriented culture, innovation-oriented culture, task-oriented culture, and relationship-oriented culture. First, beauty industry workers’ organizational culture type would have a significantly positive (+) effect on job performance. Second, beauty industry workers’ organizational culture type would have a significantly positive (+) effect on rapport formation between leader and members. Third, rapport formation between leader and members would have a significantly positive (+) effect on job performance. A survey was performed from March 24, 2015 to April 22, 2015 targeting beauty industry workers (hair, makeup, skin, nail) living in Seoul, Gyeonggi-do, and other regions. 600 questionnaires were distributed, and of returned 570, totally 450 excluding 120 including negligent responses were used for the final analysis. In order to verify the hypotheses, SPSS 18.0 and AMOS 18.0 were used. The study results can be summarized as below. First, as a result of analyzing the effect of organizational culture type on job performance, task-oriented culture had the highest effect, followed by relationship-oriented culture, innovation-oriented culture, and hierarchy-oriented culture, in order. Second, as a result of analyzing the effect of organizational culture type on rapport formation between leader and members, only innovation-oriented culture and relationship-oriented culture had effects. Third, as a result of analyzing the effect of rapport formation between leader and members on job performance, rapport formation between leader and members had an effect on job performance. In other words, flexible organizational culture types respecting creative and challenging values and emphasizing teamwork positively influence job performance and rapport formation which relies on the leader in recovering the relationship with organizational members. In addition, rapports such as an effort to have pleasant meetings, an effort to keep favorable relationships, and intimacy help organizational members increase their working speed in achieving organizational goals and raise their pride and confidence of goal achievement and work performance. Based on the study results, this study intends to suggest positive directions by forming various organizational cultures in the beauty industry and securing competitive advantage through strategic human resource management. The future studies need to develop related programs to change organizational members’ recognition through various organizational cultures and contribute to their growth and goal achievement, and verify the relationships between diverse variables to generalize the concepts such as organizational culture type and rapport.