메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
강경이 (이화여자대학교)
저널정보
한국번역학회 번역학연구 번역학연구 제16권 제5호
발행연도
2015.12
수록면
7 - 37 (31page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to identify which educational expectancy norms influence the publication practice in Korea, when books for children and adolescents are translated. To this end, the concept of ‘expectancy norms’ by Chesterman was adopted to specify the ‘educational expectancy norms’ influencing the translation of children and adolescent literature. Also, the educational expectancy norms, widely-shared in Korea, were presented through the analysis of the deliberation and censorship system; the public discourse of specialists; and the selection criteria of book recommending institutes. The analysis result shows that ‘educational expectancy norms’ that external subjects have, who intervene the translation publication process of children and adolescent literature, can be categorized into five: a) importing a national and social identity; b) expanding cognitive area; c) developing affective area; d) securing readability; and e) considering aesthetic impression.
Also, interviews were conducted with related personnel to find out whether these ‘educational expectancy norms’ actually influenced the translation publication process at the sites of publishers. As a result, it was confirmed, to some extent, that the decisions made by most Korean publishers of children and adolescent books were not very different from the social ideologies, awareness, conventional wisdoms of the Korean society; and that the five ‘educational expectancy norms’, which represent the grown-ups" educational views regarding children and adolescent literature, influenced the overall, selecting, planning, translating, and editing processes of literary works.

목차

1. 서론
2. 교육적 기대규범
3. 한국 출판 시장 내 아동·청소년문학에 대한 교육적 기대규범
4. 아동ㆍ청소년문학 번역출판에서의 교육적 기대규범 적용 - 아동ㆍ청소년문학 전문출판사 관행을 중심으로
5. 결론
참고문헌
[Abstract]

참고문헌 (35)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-800-002327849