탈구조주의와 정신분석 담론은 주체를 분산시키고 해체시키는 다양한 정치적, 문화적 힘을 주체성을 결정짓는 사회구조의 작용으로 파악한다. 이들의 이론에서 각 이론가들은 이성이란 이름하에 금지를 제도화하고 개인을 사회화하고, 나아가 주체와 주체의 욕망을 형성하는 구조의 작용을 드러낸다. 주체의 자아에서 숙주로 자라는 외래적이고 이질적인 무엇인 구조라는 ‘타자성’을 프로이트(Freud)는 ‘초자아’, 라깡(Jacques Lacan)은 ‘무의식(상징계)’, 지젝(Slavoj Žižek)은 ‘무의식’과 ’환상’, 들뢰즈와 가타리(Deluze and Guatarri)는 ‘오이디푸스적 구조’로 그들의 저술에서 다른 용어와 개념으로 정의된다. 본 논문은 먼저 그들의 이론에서 사용되는 용어들과 개념들의 차이점을 살펴보고 나아가 라깡과 지젝의 실재계, 충동, 향유 개념, 들뢰즈와 가타리의 리비도, 욕망개념이 갖는 정치적, 윤리적 함의를 밝힘으로써 구조와 의식의 문제를 검토한다. 이들의 이론에서 주체의 어떠한 영역을 자신에게 강제된 구조의 틀을 넘어서는 주체의 능동성으로 상정하는 가를 분석하고 무의식적 구조에 의해 봉인된 주체의 의식을 복원하는 이론으로 볼 수 있는가를 검토한다. 이를 위해 먼저 이들의 이론에 나타나는 구조의 작용과 주체의 대응, 즉 구조와 주체의 역학관계에 대해 살펴봄으로써 프로이트, 라깡, 들뢰즈와 가타리, 그리고 지젝의 이론에서 주체와 주체에 대한 구조의 작용을 이해하는 다양한 관점의 차이를 파악하고, 주체의 사고 작용을 구조의 작용으로 환원하는 것처럼 보이는 이들의 이론에서 구조를 거스르고 탈주할 수 있는 주체의 힘, 즉 주체의 구조에 대한 반작용은 어떠한 발생학적인 과정에 의해 확보되는가를 분석한다.
This essay aims at examining the dynamic relationship between social structure and subject’s consciousness by analyzing the political and ethical sense of the concepts of the Real, drive, enjoyment(jouissance) of Lacan and Žižek and Libido and desire of Deluze and Guattari. And also this essay tries to clarify the different concepts of the same terminology and the same meanings of the different terminology such as unconsciousness, drive, desire, super ego, fantasy, the Symbolic, and the Real used by those theorists including Freud. The subject’s drive as the inertia of enjoyment and its area of subject, ‘the Real’ emphasized in the later Lacan’s theory are regarded as the driving force against all the symbolization carried out by the structure where subject exists. According to Žižek, the social stricture is found to be based on crack and void and to be structured inconsistently and around the traumatic kernel and lack, which enables subject to rebuild drive and enjoyment in the area of the Real, reacting to the division and alienation carried out by the structure. In Žižek’s opinion, the structure can be named the Other and the lack of the Other is a reason why structure cannot control subject’s drive and desire and interpellate subject wholly. So both the Other’s inconsistences and crack and lack and the subject’s drive in the field of the Real can be the main reasons to make subject cross the fantasy and get over symbolization of the structure. In conclusion subject cannot be totally divided and alienated by the symbolic language so that the concept of the subjectivity can be the reaction to symbolization, that is to say, the reaction to the interpellation by the concept of Althusser. For Deleuze and Guattari, desire produces and its product is real, and desire can produce only reality. And so drive and desire in the discourses of post-structuralism and the theory of schizoanalysis are subject’s strong capability not to be contained by Oedipal anxiety, and are positive sources that produce a new structure, that is to say, a new ideology in the society. Therefore, the subject’s drive and desire can be looked on the driving forces to make subject be conscious in the state of being free from the structure and to figure out in what strategy the Other, in other words, the structure tries to symbolize subject in the society.