본 연구에서는 제7차 중·고등학교 도덕과 교육과정 상에 나타난 도덕과의 성격 및 목표, 방법 및 평가의 실태를 제시한 후, 최근 도덕교육 관련 각 학회 및 교원단체 간에 이루어진 풍부한 논의를 기초로 현행 도덕과 교육과정의 문제점을 지적하고 앞으로의 개선 방향을 탐색하고자 하였다. 우선 보편윤리와 특수윤리를 둘러싼 논쟁에 대해서는 보편적인 세계적 가치와 특수적인 지역적 가치의 조화를 슬기롭게 실현해야 할 책무를 강조하였다. 또한 도덕과에서 학제적 접근이 필요한 이유는 학문적 근거 또는 토대의 측면에서 볼 때, 학생들의 윤리적인 삶의 실현을 위한 조건으로 윤리학만을 내세울 수 없으며, 이러한 관점은 콜버그, 시첼, 샌딘, 나딩스, 그리고 커틴스 등 도덕교육영역에서의 대표적인 학자들에 의해 정당화될 수 있음을 제시하였다. 정치교육 영역의 필요성은 콜버그와 신콜버그 학파의 이론적 관점을 통해 제기되었지만, 사회과학교육과는 차별화되어야 한다는 점을 분명히 하였다. 내용체계의 문제점에 대한 개선 방향으로는 무엇보다 생활영역확대법에 대한 대안적 기준으로서 주제중심법을 채택할 필요가 있고, 중등 도덕과(중1-고1)와 초등학교 도덕 및 고등학교 선택과목들 간의 연계성이 강화되어야 하며, 10학년(고1) ‘도덕’의 성격 전환이 요구됨을 강조하였다. 끝으로, 지도방법 및 평가의 개선을 위해 지도방법의 다양성·구체성·적절성·적용가능성을 강화하고, 교과서 구성체제 개선을 통해 교수-학습방법의 개선을 도모하며, 다양한 교육주체와의 연계성 강화와 도덕과 평가체제의 개선방향을 구체적으로 제시하였다.
In this study, I presented the real picture of the nature, objectives, contents, and teaching & evaluation methods in the 7th secondary moral education, and then, investigated the direction for improvement, based on the abundant discussion about the key issues surrounding the direction for the next secondary moral education curriculum among several academic circles and teachers' associations. At first, I emphasized the importance of harmony between universal global values and particular local values. In addition, the reason why interdisciplinary approaches in moral education should be implemented was justified in terms of theoretical perspectives of Kohlberg, Sichel, Sandin, Noddings, Kurtines, and so on. Even though the necessity of the domain of political education in moral education was justified with respect to Kohlberg's and neo-Kohlbergians' theoretical perspectives, I clearly described the importance of the differentiation between moral education and social science education. In terms of the direction for improvement of the content system, I presented a moral theme-centered approach as an new alternative of expanding communities which we have used as a criterion for constructing contents so far. Also, I suggested that we should strengthen the connection among elementary moral education, secondary(from 7th grade to 10th grade) moral education, and secondary selective-centered moral education curriculum. Lastly, I proposed several ways to enhance the level of teaching & evaluation methods.