본 연구는 소셜커머스 헤어미용상품에 대한 고객의 기대심리와 중요도, 만족도, 재이용의사, 구전행동에 관한 관계를 분석하여 소셜커머스 헤어미용상품 발전방안의 제안목적을 가지며 이를 통해 미용산업 성장의 기초자료로서의 의의를 갖고 조사, 연구하였다. 연구의 분석은 통계처리 SPSS v. 21.0을 사용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석 및 Cronbach’s α계수를 산출, 기술통계분석, 상관관계분석, 단순회귀분석을 실시하였다. 연구의 주요결과는 첫째, 소셜커머스 상품구매 전 기대감, 독립변수별 실용적 기대감(β=.238, p<.01), 신뢰적 기대감(β=.167, p<.05)이 높아지면 소셜커머스 상품구매 시 중요도도 높아지며, 소셜커머스 상품구매 전 H2 기대감(β=.627, p<.001), H3 기대감(β=.540, p<.001), H4 기대감(β=.500, p<.001)이 각각 높아지면 소셜커머스 상품구매 시 만족도와 재이용의사, 구전행동도 높은 것으로 나타났다. 둘째, 소셜커머스 상품구매 시 중요도(β=.237, p<.01), (β=.281, p<.001)는 재이용의사와 구전행동에 통계적으로 유의미하게 나타났다. 셋째, 소셜커머스 헤어미용상품 구매 시 만족도(β=.836, p<.001), (β=.744, p<.001)는 소셜커머스 헤어미용상품 재이용의사와 구전행동에 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. 연구의 결과를 종합하면 소셜커머스 상품구매 전 기대감이 높아지면 소셜커머스 상품구매 시 중요도와 만족도, 소셜커머스의 헤어미용상품에 대한 재이용의사와 구전행동도 높고, 소셜커머스 상품구매 시 중요도와 만족도가 높을수록 소셜커머스 헤어미용상품 재이용의사, 구전행동 또한 높다. 이러한 결과는 소셜커머스 헤어미용상품에 대한 신뢰와 상품구매를 통한 성과를 고객들이 최종적으로 얻은 경우에 만족도가 증가함을 의미하며 실용적 기대감, 경제적 성과가 높을수록 만족도 등의 기대감이 증가하는 것으로 사료된다. 소셜커머스 헤어미용상품의 지속적인 수요와 수익성 향상을 위해서는 고객기대에 부합하는 가격적 메리트를 적용한 양질의 헤어미용상품 및 헤어미용서비스를 제공할 수 있는 노력과 신뢰를 지속할 수 있는 방안이 제공된다면, 미용산업시장의 성장을 위한 중요한 계기가 될 수 있을 것이다. 다만, 향후연구에서는 조사대상자의 범위를 확대한 다양한 표본을 구성, 조사하고, 소셜커머스를 이용한 헤어 미용상품의 다양성과 헤어미용서비스의 개선방안에 대한 폭 넓은 방법의 연구가 필요하겠다.
This study attempted to analyze the relationship between customers’ expectations of hairdressing products on social commerce and importance/satisfaction/reuse intention/word-of-mouth dissemination and to propose a development plan for such products via electronic commerce. The results are meaningful as basic data for the growth of the beauty industry. In terms of analysis, frequency analysis, exploratory factor analysis, estimation of Cronbach’s alpha coefficient, descriptive statistics, correlation analysis and simple regression analysis were conducted using SPSS v. 21.0. The study found the following: First, as expectation prior to product purchase regarding social commerce, practical expectations by independent variable (β=.238, p<.01) and reliable expectations (β=.167, p<.05) increased, importance at product purchase on electronic commerce improved as well. When expectations (H2) prior to product purchase on social commerce (β=.627, p<.001), H3 expectations (β=.540, p<.001) and H4 expectations (β=.500, p<.001) increased, satisfaction, reuse intention and word-of-mouth dissemination at product purchase on social commerce increased respectively. Second, importance at product purchase on social commerce (β=.237, p<.01; β=.281, p<.001) revealed statistical significance in reuse intention and word-of-mouth dissemination. Third, satisfaction at hairdressing product purchase on social commerce (β=.836, p<.001), (β=.744, p<.001) showed statistical significance in intention to reuse hairdressing products and word-of-mouth dissemination. In sum, if expectations prior to product purchase on social commerce increases, importance and satisfaction at product purchase and reuse intention and word-of-mouth dissemination hairdressing products via the electronic commerce are high. Furthermore, as importance and satisfaction at product purchase on social commerce increase, reuse intention and word-of-mouth dissemination for hairdressing products on the electronic commerce are high as well. These results represent an increase in satisfaction when customers earned performances via trust in hairdressing products and product purchase. It appears that as practical expectations and economic achievements increase, expectations such as satisfaction improve. To improve the continuous demand and profitability of hairdressing products on social commerce, a plan that maintains effort and trust and that can provide high-quality, price-competitive hairdressing products and services that meet customer expectations can be provided. This could be a turning point for the growth of the beauty market. However, there should be further studies on the construction and investigation of more samples through a broader scope of subjects, an increase in the diversity of hairdressing products via social commerce, and an improvement of hairdressing services.