메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
Chunhwa Lee (Kyungpook National University)
저널정보
언어과학회 언어과학연구 언어과학연구 제83집
발행연도
2017.12
수록면
327 - 354 (28page)
DOI
10.21296/jls.2017.12.83.327

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This research examines bilingual students’ language choice between Korean and English and their identity negotiation in Korean local contexts. As the world has been globalized, the absolute association between one nation and one language fades. In some cases, maintaining a heritage language is the choice of an individual. Drawing concepts from community of practice, social identity, imagined communities, and the notion of investment, this study uses the quantification of bilingual participants’ language production and a qualitative research design. The quantitative data demonstrates that the participants’ language choice depends on the interlocutors. The qualitative findings show parents’ attitude, peer group as a community of practice, and ideology of the local community influence their language use and language identity construction. These findings show that the bilingual participants are influenced by the conflicting ideologies (ethnic language maintenance and hegemony of English) of Korean society.

목차

1. Introduction
2. Conceptual Framework
3. Method
4. Quantitative Findings
5. Qualitative Findings
6. Conclusion
References

참고문헌 (27)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0