본 연구는 중등학생의 전인적 성장과 발달을 돕는 인문치유적 접근의 사물놀이 지도 방안을 제시하는데 목적이 있다. 이를 위해 사물놀이의 음악적 특성 및 사회·문화적 속성에서 인문치유적 요소와 원리를 탐구하고, 자기 표현 및 탐색과 성찰, 타인 이해 및 소통과 친밀감 형성을 돕는 사물놀이 지도안을 다음과 같이 개발하였다. 첫째, 사물놀이의 인문치유적 요소를 탐구하여 사물악기, 장단, 사물연주 형식, 구음과 사설 요소를 중등 국악교육에 치유적으로 적용할 수 있는 방안을 모색하였다. 둘째, 사물악기, 장단, 구음과 사설을 자기를 표현하는 수단으로 활용하여 자기 탐색과 성찰 및 타인의 이해를 돕고, 긴장과 이완의 반복 연주형식을 활용하여 부정적인 감정의 분출과 해소를 유도하며, 즉흥적/상호 교류적 연주 경험을 통해 타인과의 음악적 소통과 친밀감을 형성하는 치유적·교육적 접근의 사물놀이 활동을 개발하였다. 셋째, 교과학습 목표, 인문치유적 목표, 차시별 활동과 준비자료, 활동 유형과 적용 영역, 활용 방안, 활동 내용과 진행 방법, 수업진행 의도와 유의사항, 활동에 적용된 인문치유적 요소와 원리를 상세화한 총 8차시의 인문치유적 접근의 사물놀이 지도안을 구성하였다. 본 연구에서는 중등학생의 심리·정서·사회적 발달을 도모하기 위해 인문치유와 국악의 학제간 연합을 시도하여 인문치유적 접근의 사물놀이 지도안을 제시하였다. 이는 사물놀이 교육에 의미와 가치를 부여하고, 교육의 실질적인 목적과 학문적 흐름에 부합하는 지도안이 될 수 있다. 추후 연구에서는 지도 방안의 타당성과 활용성을 높이기 위해 실제 교육현장에 적용한 후 효과나 만족도를 조사하는 연구가 수행되기를 제안한다.
This study aims to present teaching method for Samulnori based on the humanities therapeutic approach, which helps the holistic growth and development of middle school students. For this study, it examined the humanities therapeutic elements and principles within the musical characteristics and social/cultural properties of Samulnori. Based on such examination, the teaching method of Samulnori that helps students express themselves to explore and self-reflection, understand and communicate with others and form intimacy was developed as follows. First, the humanities therapeutic elements of Samulnori were examined to seek ways to apply the Samul instruments, rhythms (Jangdan), Structure, articulation, vocalization and private elements (Sas ŭl) to Korean traditional music education therapeutically. Second, the teaching method for Samulnori that applies the humanities therapeutic elements and principles was designed. This activity helps with self-exploration and introspection, as well as understanding others. Also, it induces alleviation of negative emotions by using repetitive playing forms of tension and relaxation. These therapeutic and educational approach of Samulnori activities were developed, where musical communication and intimacy with others are formed through Samul-improvisation and reciprocity playing experience with others. Third, the teaching method for Samulnori based on the humanities therapeutic approach that consists of 8 classes was designed. This teaching method specified the purpose of music education, humanities therapeutic goal, activities and preparation materials for the class, activity types and applicable areas, utilization plans, intention of activity and precautions during instruction, and humanities therapeutic elements and principles applied to activities. This study presented a Samulnori teaching method based on the humanities therapeutic approach by attempting interdisciplinary association between humanities therapy and Korean traditional music. These teaching method promotes middle school students’ psychological, emotional and social developments, also gives meaning and value to Samunori education. This may be a teaching method that appropriates the practical purpose of education and academic tendency. Future studies should apply the teaching method to education environment condition to verify validity and utilization, also examine its effects or satisfaction.