본 연구는 대학 오프라인 및 온라인 수업에서 수업의 질(수업내용, 상호작용, 학습환경)에 따라 발생하는 학습정서(긍정정서, 부정정서)가 학습성과(인지된 성취도 및 수업만족도)에 어떠한 영향을 미치는지 이들의 구조적 관계를 살펴보고자 수행되었다. 이를 위해 수업의 질과 학습정서가 학습성과에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고, 이들의 직․간접 및 전체효과를 분석하였다. 또한 온라인 수업에서 발생하는 학습정서는 오프라인 수업과는 다른 학습환경의 차이로 인해 별도의 정서 유발요인을 추가로 내포할 수 있기 때문에 이들의 구조적 관계를 오프라인 수업과 온라인 수업으로 나눠서 살펴보았다. 연구결과는 다음과 같다. 본 연구의 대상은 서울에 위치한 한 사립대학에서 2015년 1학기에 개설된 오프라인 및 온라인 강의를 수강한 1,245명의 대학생이었다. 첫째, 오프라인과 온라인 수업에서 수업내용, 상호작용, 학습환경, 긍정정서 및 부정정서가 인지된 성취도와 수업만족도에 미치는 영향을 검증한 결과, 긍정정서에 영향을 미치는 변인은 수업내용, 상호작용, 학습환경이었으며, 부정정서에 영향을 미치는 변인은 오프라인 수업에서는 수업내용, 온라인 수업에서는 수업내용과 상호작용이었다. 반면 학습환경은 부정정서에 유의미한 영향을 미치지 못하였다. 인지된 성취도에 영향을 미치는 변인은 수업내용과 긍정정서, 부정정서였으며, 상호작용과 학습환경은 유의미한 영향을 미치지 못하였다. 수업만족도에 영향을 미치는 변인은 수업내용, 상호작용, 긍정정서, 부정정서로 나타났으며, 학습환경은 유의미한 영향을 미치지 않았다. 둘째, 구조모형을 이용하여 수업내용, 상호작용, 학습환경이 긍정정서와 부정정서를 매개로 인지된 성취도 및 수업만족도에 미치는 직․간접, 전체효과를 검증한 결과, 수업내용, 상호작용, 학습환경은 학습정서(긍정정서, 부정정서)를 매개로 인지된 성취도와 수업만족도에 간접효과를 갖는 것으로 나타났다. 본 연구결과는 대학에서의 수업에 대해 논할 때, 학습정서를 학습성과의 예측변인이자 수업상황을 평가할 수 있는 결과변인으로 또한 수업상황과 학습성과를 중재하는 매개변인으로 비중 있게 고려할 필요가 있음을 시사한다. 또한 학생들에게 정서적 측면에서 또한 학업적인 측면에서 보다 적절한 교수전략 수립에 구체적인 기여를 할 수 있는 향후 연구의 토대가 될 수 있을 것이다.
The purpose of this study was to examine the structural relationships between academic emotions(AE) and its related factors in offline and online university lectures. Based on the literature review, this study set up a structural model that included AE(positive and negative emotions) and learning outcomes(perceived achievement(PA) and learning satisfaction(LS)) as endogenous variables and instructional quality factors(content, interaction, and environment) as exogenous variables. All analyses in this study were conducted separately for offline and online lectures because each lecture setting included its own unique environmental components and might cause different AE to learners. The subjects were 1,245 students who had registered in the first semester of 2015 for offline and online courses offered by a private university located in Seoul. The major findings of this study were as follows; First, instructional quality factors(content, interaction and, environment) and AE(positive and negative emotions) had effects on PA and LS. The variables affecting PA were content, positive emotion, and negative emotion in both types of lectures. The variables affecting LS were content, interaction, and positive and negative emotions in both types of lectures. Content, interaction, and environment were revealed to be the factors affecting positive emotion in both types of lectures. The variable affecting negative emotion was only content in offline lectures. On the other hand, interaction as well as content influenced on negative emotion in online lectures. Second, content, interaction, and environment were found to have indirect effects on PA and LS in multiple mediation of positive and negative emotions. The results of the study imply that it is necessary to concern AE as an output of instructional events, a predictor of learning outcomes, and a mediator between them regarding university lectures. It is expected that these findings trigger further studies presenting more definite instructional strategies which are more appropriate to learners emotionally and academically.