메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
세계음악학회 음악과 문화 음악과 문화 제6호
발행연도
2002.1
수록면
87 - 106 (20page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
The Types of the Modal Relationship of Siyongkung and OjokungYi Po-hy ngThe pentatonic scale used in ancient Chinese music consists of five tones called kung, sang, kak, chi, and u, which are roughly equivalent to do, re, mi, sol, and la in Western solminization. In the fifteenth century, Korea borrowed the Chinese scale system and transformed it in accordance with the Korean music system. In that process, the Korean modes (jo in Korean) were shaped differently from the Chinese scale, as the five tones of py ngjo are arranged as sol-la-do-re-mi while those of kyemy njo as la-do-re-mi-sol. In this study, I designate the Chinese pentatonic scale system as five-mode kung and its Korean counterpart as contemporary kung, following the terminology used in Akhak kweb m (1493), treatise on Korean music theory. I investigate various types of relationship in each of the two groups of modes that are classified as Siyongkung (Korean contemporary kung) and Ojokung (Chinese five-mode kung), respectively, and attempt to demonstrate that the modes that belong to the former are in parallel modal relationship and those that belong to the latter in enharmonic modal relationship.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0