(연구배경 및 목적) 현재 초고속 정보화 시대에 단 시간에 효율적이고 문화적 가치를 제공할 수 있는 팝업 전시공간이 문화마케팅 전략에 요구되고 있다. 이러한 배경 속에 모듈화 된 유닛을 메뉴얼에 따라 분해와 조립이 쉽게 이루어지는 모듈화 방식의 활용이 절실히 필요할 때이다. 따라서 전통 목구조 맞춤과 이음으로 짜인 결구 체이자 문화요소가 내포된 순묘구조를 활용하여 더욱 효율적이고 지속가능한 공간 가치를 제공하고자 한다. 이를 위하여 전통 목구조인 순묘구조 요소를 효과적으로 활용한 팝업 전시공간의 특성을 분석하고자 하는데 그 목적이 있다. (연구방법) 본 연구는 선행논문과 참고문헌을 중심으로 한 이론적 고찰을 통하여 전통 목구조와 순묘구조의 개념 그리고 순묘구조 특성요소를 도출하였다. 또한 실증연구를 위하여 팝업 전시공간의 개념과 공간적 특성을 추출하였으며 순묘구조 특성요소와 팝업 전시 공간적 특성을 토대로 관련 사례 분석을 진행하였다. (결과) ‘화풍’, ‘하우스비전’, ‘초경춘(超轻村)’, ‘에르메스(Hermès)’에서 팝업 전시공간의 특성인 일시성, 유동성, 문화이벤트성, 상호 소통성의 항목들이 전반적으로 잘 보여 지고, 순묘구조의 특성요소인 견고성, 합리성, 간결성, 장식성, 모듈화, 문화성이 적극적으로 활용되고 있다. 순묘구조의 모듈화 된 유닛들이 메뉴얼에 따라 분해, 조립을 이루는 모듈화와 간결성의 특성요소를 활용함으로써 한시적으로 진행되는 일시성과 다양한 장소로 이동이 용이한 유동적인 성격을 가진 팝업 전시 공간적 특성에 적극적인 영향을 준다고 분석하였다. 또한, 독특한 디자인으로 보고 즐길 수 있는 장식성과 전통 문화사상이 담긴 문화예술과 그 문화성을 가진 순묘구조를 활용함으로써 문화이벤트성과 상호 소통성의 공간적 특성을 살려 팝업 전시공간의 이미지 제고와 아이덴티티를 부각시킨다고 분석된다. (결론) 본 연구를 통해 팝업 전시공간의 일시성, 유동성, 문화이벤트성, 상호 소통성의 공간적 특성들은 순묘구조의 특성요소와 깊은 연관성을 가진다는 것과 위에서 추출한 매개 특성들이 매우 중요한 요소임을 알 수 있다. 특히 초고속 정보화 시대에 효율적이고 전통 문화를 중요시하는 흐름에서 위 특성들이 매우 중요한 요소임을 알 수 있다. 따라서 순묘구조를 팝업 전시공간에 활용함으로써 공간 사용자의 적극적인 참여를 이끌어내기 위한 더욱 효율적이고 문화적 가치가 있는 공간을 제공할 것으로 기대한다.
(Background and Purpose) Recently, in the high-speed information age, pop-up exhibition spaces are being required for cultural marketing strategies, to provide efficient and cultural values in a short period of time. Under these circumstances, according to the manual, it is inevitable that the modularized system should be easily disassembled and assembled. In this sense, Sunmyo structure is used to provide efficiency and continuity since it is structured with traditional wooden structure containing cultural factors. The purpose of this research is to analyze spatial characteristics of pop-up exhibition spaces, using factors of the Sunmyo structure. (Method) In this research, based on theoretical examination focusing on previous theses and references, the concept and characteristics of the Sunmyo structure and traditional wooden structure are derived. For empirical research, the concept and spatial characteristics of pop-up exhibition spaces were identified. The related case studies focus on characteristics of the Sunmyo structure and spatial features of pop-up exhibition spaces. (Results) In “Hwapung,” “House Vision,” “Chao Qingcun Project,” and “Hermès,” the items such as temporality, flexibility, cultural event features, and mutual communication are characteristics of the pop-up exhibition spaces. Visibility, robustness, rationality, simplicity, ornamentality, modularity, and cultural factors are actively utilized as characteristic elements of the Sunmyo structure. By using characteristics of the Sunmyo structure, which are variable, according to the manual, it is inevitable that the modularized system can be easily disassembled and assembled and simplicity, it has great positive impact on spatial characteristics of pop-up exhibition space since it is held temporarily, flexile, and convenient to be moved to other places. In addition, by using the Sunmyo structure, utilizing the ornamental design that can be enjoyed and viewed with a unique design containing decorative and traditional cultural ideas, the image and identity of pop-up exhibition spaces are magnified by taking advantage of cultural event features and mutual communication. (Conclusions) According to this study, it can be proved that the spatial characteristics of pop-up exhibition space, it is verified that temporality, flexibility, cultural event features, mutual communication the spatial characteristics of pop-up exhibition space are deeply related to the characteristics of Sunmyo structure. Especially in the high-speed information age, the above-mentioned characteristics are very important factors in the flow of efficient and traditional culture. Therefore, it is expected that more efficient and cultural space can be provided by inducing active participation of the users by using the Sunmyo structure in pop-up exhibition spaces.