메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
국제한국어교육학회 한국어 교육 한국어 교육 제27권 제3호
발행연도
2016.1
수록면
233 - 260 (28page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
Haiyoung Lee, Sunyoung Hwang, Ahsil Noh & Samawadee Kunghae. 2016. A Study on Thai Korean Learners Apology Speech Acts from a Cross-Cultural Pragmatic Perspective. Journal of Korean Language Education 27-3: 233-260. This study tries to compare the differences of apology speech acts in Thai Korean learners from the cross-cultural pragmatic perspective, and analyzes what causes these differences. The research questions are as follows: (1) Do native Koreans and Thais apologize in particular situations respectively? (2) How different are Koreans, Thais, and Thai Korean learners in using apology speech act strategies in each situation? We used oral DCTs and post-interviews for situational apology speech acts among Koreans, Thais, and Thai Korean learners. The research questions (1) utilized chi-squared tests and (2) used a multiple response analysis. The oral DCTs result showed no significant difference among groups. However, post-interviews revealed that Thais do not prefer explicit apologies in strange and official situations and that they prefer them in more familiar situations. On the other hand, Koreans use various apology strategies in more familiar situations to replace explicit apologies. Moreover, difference in perception of situations and idiomatic expressions among different groups suggests the high risk of pragmatic failure for Thai Korean learners. Thus, the field of Korean education must teach various expressions and strategies preferred and used in actual Korean apology speech acts. (Ewha Womans University)

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (14)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0