메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
박현하 (연세대학교) 이경화 (연세대학교) 이한주 (연세대학교)
저널정보
한국사회체육학회 한국사회체육학회지 한국사회체육학회지 제78호
발행연도
2019.10
수록면
9 - 19 (11page)
DOI
10.51979/KSSLS.2019.10.78.9

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
Purpose: The purpose of this study was to examine the specialized content knowledge (SCK) of novice and expert artistic swimming coaches. Research questions were whether there were any differences in (1) error detection, (2) instructional task presentation, and (3) SCK index scores between the novice and expert coaches based on players’ performance level.
Method: Ten (novices= 5 and experts= 5) coaches participated in this study. Error detection was analyzed using the absolute value of the difference between the judges’ and the coaches’ evaluation scores. The content analysis was used for the error descriptions. Instructional task presentation was compared using content map. Data were analyzed using both descriptive and non-parametric analyses.
Results: Findings showed that the novice coaches focused on the basics kill errors while expert coaches focused on the technical skill errors. The SCK index score of expert coaches was higher than that of novice coaches. Coaches used extension tasks more frequently than any other categories of content developments. The novice coaches used informing tasks more than any others to improve the performance errors.
Conclusion: Findings suggested that artistic swimming coaches should develop their SCK to improve athletes’ performance. Coaches were different in their SCK with the different levels of performers.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 결과
Ⅳ. 논의
Ⅴ. 결론 및 제언
참고문헌
ABSTRACT

참고문헌 (17)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0