조선총독부의 식민정책과 개발에 따른 이익을 챙기려는 조선총독부 산하 지방단체, 재조선 일본인에 의하여 도시 빈민인 토막민이 양산되었으나 주거 대책을 수립하여 시행한 사례는 극히 드물었다. 조선총독부, 지방단체는 개발 사업에 걸림돌이 되며, 도시 미관이나 위생 등에 저해가 되는 토막민 문제의 심각성은 인지하여 주로 도시 외곽 또는 도시 밖의 이주단지를 조성하여 집단 이주시키거나 토지구획정리사업을 시행하면서 구역 내에 별도의 단지를 조성하는 방법으로 수용하는 대책을 내놓았지만 실행되지는 못하였다. 도시 내에서 구걸, 날품팔이 등을 통하여 생계를 잇는 토막민들이 도시 외곽이나 밖으로 이주를 거부한데다 토지 감보를 통한 도시 빈민 주거단지 조성에 대한 토지소유주의 반대 등 부작용 때문이었다. 국비, 지방비 등 공적 자금을 투입하는 대책은 조선총독부의 국비 지원 거부, 일본 관료나 재조선 일본인 대표가 장악한 지방단체와 의회의 무대응 등으로 실현되지 못하였다. 이러한 상황에서 광주에서는 일제의 강압 정치가 그 정도를 더해갔던 1930년대 초반 지방단체인 광주읍의 하천개수사업과 그로 인하여 조성된 토지 분양을 앞두고 하천변 토막이 철거당하여 도시 곳곳에서 노숙하는 빈민들을 위하여 지역 내 지식인, 유지 등이 구제연구회를 구성하여 광주읍, 조선총독부와 협상에 나섰다. 또 지역 부호들은 전염병으로 시름하고 있는 빈민들을 위하여 기금을 구제연구회에 내놓기도 하였다. 광주를 방문한 조선총독과의 담판까지 하면서 당시 시가지 인근에 철거된 200여 호를 위한 이주단지를 조성하려 하였지만, 결국 30여 호를 이주시키는데 그쳤다. 지역 내 조선인 공동체의 이 같은 노력은 1936년 갱생지구를 시가지 외곽에 조성하고, 빈민들이 분양받도록 하면서 상당한 성과로 이어졌다. 광주천방수공사를 실시하려던 광주부가 광주천 상류지역 정비로 생겨난 토지에 500여 호가 거주할 수 있는 이주단지를 조성한 것이다. 또 일반 분양가의 3분의 1 가격 분양, 공공사업 참여와 임금 일부 강제 저금, 분할 납부 등 다양한 방법을 동원, 실제 빈민들이 입주할 수 있도록 하였다. 1940년대 조선총독부의 토막민, 불량주택의 통계에서도 광주는 다른 도시에 비하여 그 수가 적었다.
Although the city poor(Tomakmin) were mass-produced by the colonial policy of the Japanese Governor-General of Korea, local organizations thereunder which wanted to take profits from development and the Japanese in Korea, it was very rare to establish and implement measures for housing. Recognizing the seriousness of the problem of Tomakmin, which was a hindrance to the development project, hindering the appearance and hygiene of cities, the Government-General of Korea and local organizations proposed measures to accommodate them by relocating them by creating a separate complex on the outskirt or outside of the city or creating a separate district within the zones while implementing land compartmentalization project, but those measures were not put into practice. It was due to side effects such as the refusal of Tomakmin, who were making a living by begging inside the city, to move to the outskirt or outside of the city, and the opposition of landowners to create urban poor housing complexes through land cutback Measures to inject public funds, such as state and regional funds, failed to materialize due to the Japanese Governor-General"s refusal to provide state funds and the inaction of local organizations and councils controlled by Japanese officials or Japanese residents in Korea. Against this backdrop, in the early 1930s, when Japan"s coercive politics intensified, ahead of the river refurbishment project in Gwangju-eup, a provincial organization, and in the run-up to the land distribution created by it, local intellectuals and leaders formed a relief research group to help the homeless in various parts of the city, and initiated negotiation with the Japanese Governor-General of Korea and Gwangju-eup. In addition, the local rich donated funds to the relief research institute for the poor, who were suffering from infectious diseases. They even tried to build a migration complex for the 200 or so households that were demolished near the city through negotiation with the Japanese Governor-General then visiting Gwangju, but ended up relocating only about 30 of them. Such efforts by the Korean community in the region led to considerable results in 1936 when it created The Gengseng District outside the city and allowed the poor to move in. The Gwangju Government, which planned to implement Gwangju river waterworks, built a residential complex for more than 500 houses on the land created by the readjustment of the upstream area of Gwangju river. In addition, it also enabled the poor to actually move in by mobilizing various methods, including the sale at 1/3 of the general sale price, participation in public projects, mandatory savings of some of wages, and installment payment. The 1940s’ statistics of the Japanese Governor-General of Korea showed that Gwangju had a smaller number than other cities in term of Tomakmin and poor housing.