본 연구는 국내 기업가정신 교육 연구동향을 분석하고자 하였다. 연구목적에 따른 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 기업가정신 교육 관련 연구의 연도별 연구동향은 어떠한가? 둘째, 기업가정신 교육 관련 연구의 분야별 연구동향은 어떠한가? 셋째, 기업가정신 교육 관련 연구의 주제별 연구동향은 어떠한가? 넷째, 기업가정신 교육 관련 연구의 대상별 연구동향은 어떠한가? 본 연구를 위하여 2002년부터 2019년 1월까지 국내에서 발표된 논문 중 151편을 분석대상으로 선정하여 내용분석법을 활용하여 연구동향을 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 기업가정신 교육 관련 연구는 2012년부터 연구가 활발히 진행되었으며 2017년부터는 초·중등 교육기관, 고등교육기관, 공공기관, 기업 등에서 골고루 연구가 이루어졌다. 둘째, 기업가정신 교육 관련 연구는 경영학, 교육학 분야에서 주로 이루어지고 있다, 셋째, 기업가정신 교육 관련 연구 주제어는 기업가정신과 기업가정신 교육이 가장 많이 언급되었으며, 이외에도 변화하는 시대에 적합한 인재 양성을 위한 교육 내용의 하나로 기업가정신 교육이 도입되고 있음을 확인할 수 있었다. 넷째, 기업가정신 관련 연구의 연구대상은 대학생이 가장 많았으며, 기업가, 고등학생, 사회적기업가 순으로 빈도가 높음을 알 수 있었다. 본 연구의 결과는 국내에서 발표된 기업가정신 교육에 대한 연구동향을 살펴봄으로써 기업가정신 교육 프로그램의 개발 및 운영에 필요한 기초자료를 제시하였다는 점에서 의의가 있다. 이러한 결과를 토대로 향후 교육 현장에서 기업가정신 교육을 적용하고 이를 촉진 및 확산하기 위한 전략에 대한 긍정적인 방안을 제공할 수 있을 것이다.
The purpose of this study was to analyze the trends of research on entrepreneurship education in Korea, and to achieve practical goals by laying the theoretical foundation. To achieve the purpose, the following research questions have been established: First, what are the research trends on entrepreneurship education each year within last decade? Second, what are the academic field of research on entrepreneurship education? Third, what are the theme of research on entrepreneurship education? Fourth, what are the study trends on entrepreneurship education related? For this study, 151 of the papers published in Korea from 2002 to January 2019 were selected for analysis and analyzed using the content analysis. The results were as follows: First, the research on entrepreneurship education has been actively conducted since 2012, and since 2017, research has been conducted in both primary and secondary education institutions, higher education institutions, public institutions and companies. Second, entrepreneurship education is mainly conducted in the field of business administration and pedagogy-education. Third, entrepreneurship and entrepreneurship education are most frequently mentioned in the topic of entrepreneurship education study. In addition, it is confirmed that entrepreneurship education is introduced as one of contents for training human resources suitable for a changing age. Fourth, study subjects for entrepreneurship were the highest among university students, followed by entrepreneurs, high school students and social entrepreneurs. The result of this study is meaningful in that it presents basic data necessary for the development and operation of entrepreneurship education program by examining research trends of entrepreneurship education in Korea. Based on these results, we can provide a positive strategy for applying and promoting entrepreneurship education in the future education field.