메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
정진우 (서울과학기술대학교)
저널정보
노동법이론실무학회 노동법포럼 노동법포럼 제28호
발행연도
2019.11
수록면
161 - 192 (32page)
DOI
10.46329/LLF.2019.11.28.161

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The easiest for legislative bodies and regulators, and what they prefer the most is to rely on stricter regulations and penalties. But what matters is how well regulation and punishment actually work on the spot against the inmates. This requires the quality of the legal system to be guaranteed and the legal components to be elaborated.
It is the principle of the rule of law that administrative power in the rule of law should be exercised in accordance with the law, including the Constitution. Under this principle, administrative power cannot be exercised just by the fact that it is administratively necessary, and if there is no legal basis, administrative power cannot be invoked even if there is a need for administrative intervention.
This principle is indispensable and necessary for the realization of the human rights guarantee and democratic administration of prisoners. Also, what an administrative agency should consider life is predictability. Predictability is a necessary value to ensure the effectiveness of regulations, but it is also a necessary value to prevent arbitrary administration and to gain administrative credibility.
This article examines the problems of administrative orders and contracting regulations, including order to suspend work, which has recently become a subject of much interest in our society over occupational safety and health law policies and is currently being pushed by the government with emphasis.
A review of these two legal systems has found many things that do not conform to legal values and theories, such as the principles of the law. Contrary to external propaganda, the realization of the safety rights of workers, including contractor’s workers, has become more difficult than before, and their effectiveness and legality are also seen to have been significantly reduced.
Under an amateur administrative system where administrative expertise is not secured, if democratic procedures are not secured in the establishment and revision of legal policies, the contents of the law can be badly revised and abuse of authority can be realized at any time.

목차

Ⅰ. 글을 시작하며
Ⅱ. 행정명령의 문제점
Ⅲ. 도급규제의 문제점
Ⅳ. 맺음말
참고문헌
〈Abstract〉

참고문헌 (11)

참고문헌 신청

이 논문과 연관된 판례 (2)

  • 대법원 2016. 12. 15. 선고 2016두47659 판결

    국세기본법은 제81조의4 제1항에서 “세무공무원은 적정하고 공평한 과세를 실현하기 위하여 필요한 최소한의 범위에서 세무조사를 하여야 하며, 다른 목적 등을 위하여 조사권을 남용해서는 아니 된다.”라고 규정하고 있다. 이 조항은 세무조사의 적법 요건으로 객관적 필요성, 최소성, 권한 남용의 금지 등을 규정하고 있는데, 이는 법치국가원리를 조세절차법

    자세히 보기
  • 헌법재판소 2005. 3. 31. 선고 2003헌바12 전원재판부

    가.이 사건 법률조항은 정당한 사유없이 근로자를 해고한 사용자를 5년 이하의 징역 또는 3,000만 원 이하의 벌금에 처하는 것으로 그 수범자를 제재하는 처벌조항이다. 그런데 근로자의 해고에 관하여 법문상 요건이 되고 있는 `정당한 이유`에 대하여는 오랜 기간 그것의 의미에 대한 학문적 연구가 진행되어 그 성과가 쌓여있고 다수의 행정해석과

    자세히 보기

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2019-360-001278197