메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 歷史敎育 第153輯
발행연도
2020.3
수록면
239 - 289 (51page)
DOI
10.18622/kher.2020.03.153.239

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Upon opening the port, Japanese merchants and industrialists who moved to Daegu has pillaged traditionally Koreans’ business district and placed themselves at the top of regional economy. During this process, both Japanese and Korean merchants established chambers of commerce. Such separate chamber of commerce was integrated in 1915.
The integrated Daegu Chamber of Commerce was discriminatory both in terms of its members and operation. The regional Chamber of Commerce represented the local community and conducted petition movements to pressure municipal governments and the Japanese colonial government to implement certain policies.
The chamber of commerce was the pivot of active petition movement to construct railways to support local development and growth, and to do so, they worked together regardless of nationality and industries to pressurize the Japanese colonial government. Also, when public opinion surged regarding electric service municipalization, they showed division and conflicts due to the clash of interests between industries. As such, the chamber of commerce, which showed solidarity at times and conflict at other times based on the nature of issues, reflects the complex and multi-layered local community at the time.

목차

1. 序言
2. 대구상업회의소의 구성과 운영
3. 지역철도부설운동과 구성원의 연대
4. 전기부영화 논의를 둘러싼 구성원의 갈등
5. 結語
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2020-374-000510535