메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국외국어대학교 외국어교육연구소 외국어교육연구 외국어교육연구 제34권 제1호
발행연도
2020.1
수록면
291 - 322 (32page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
The study aims to investigate and compare usage of pragmatic discourse markers you know and sort of between Korean English teachers and native English teachers (hereinafter, KET and NET) in EFL teacher corpus, a spoken corpus collected from English learning classes (Kwon & Lee, 2014). To select focal pragmatic discourse markers, two word lists are extracted and compared using Keyword in WordSmith 7.0. (Scott, 2016). The study analyzes the functional and structural distribution of you know and sort of in KET and NET corpora. The results show that the KETs used pragmatic discourse markers you know as a gap filler between utterances far more frequently than the NETs. The NETs used sort of, mostly as a pragmatic discourse marker imposing mitigating effect, while the KETs did not use it at all; instead, the KETs uttered kind of almost two times more than the NETs. Both KETs and NETs used kind of more as a non-pragmatic discourse marker, indicating ‘a type of,’ rather than as a pragmatic discourse marker, to impose mitigating effect. Limitations of the study and future research directions are discussed

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (32)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0