메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
우정욱 신대원 (자치분권대학)
저널정보
한국지역개발학회 한국지역개발학회 학술대회 한국지역개발학회 2020년 국제학술대회
발행연도
2020.10
수록면
536 - 548 (13page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

오류제보하기
This study has begun by exploring ways to reach the qualitative change of "local participation" in Korean local autonomy, and as a solution, "Citizenship Education" was studied. The purpose of the study is to analyze the effect of citizenship education on citizen participation. Based on the precedent researches, a research model and hypothesis were established to analyze the relationship between citizen education and citizen participation, and the established model was applied to students of autonomous decentralized universities.
As a result of regression analysis to verify the hypothesis of this study, significant results were obtained for both "the impact of civic education on cognitive change" and "the effect of civic education on behavioral change". In particular, it was found that "curricular satisfaction" had a higher impact, and it was found that it affects both "perception change" and "behavioral change" at a 1% significance level.
Assuming that Korean local autonomy seeks a new path for change, if previous institutional development has been racing for local autonomy, the qualitative maturity of local autonomy can be a answer in "citizen education", which is "local autonomy education".

목차

Abstract
1. 서론
2. 시민교육과 주민참여
3. 연구모형 및 분석방법
4. 분석결과
5. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0