메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김정렬 (한국교원대학교)
저널정보
한국영어교과교육학회 영어교과교육 영어교과교육 제20권 제2호
발행연도
2021.1
수록면
75 - 94 (20page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
The main purpose of this paper is to analyze situations and communicative functions appeared in the dialogues of the 2013 North Korean middle school English textbooks. Situation analysis includes places of the dialogues, social and psychological relationships among the participants of the dialogues. Communicative functions include social functions, transactional functions and others which cannot be categorized into either category. Three qualified analyzers participated in the analysis and their concurrence rate index α was 0.89. The findings are: Situation analysis indicated that places, dialogue participants and their relationships are restricted to the schools and classrooms among friends, teacher and family members with a few exceptions. Communicative functions indicated that present or past event inquiry and answers outweigh over all the other communicative functions. A few structural practice and content-based lessons also appear in the textbooks across different grades. The analysis result indicates that North Korean English textbooks became an outlier of CLT (communicative language teaching) English textbooks in efforts of incorporating three Kims’ dictates on English language teaching.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (41)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0