본 연구는 노년교육에 적극적으로 참여하는 여성 고령자들의 지속적이고 열정적인 교육참여 동기는 무엇이며 어디에서 기인했는가에 대한 문제의식에서 출발하였다. 이 에 여성 고령자의 전생애 학습경험을 분석하여 평생학습 양상과 노년기 학습의 의미를 파악함으로써 평생교육 연구방법의 다양성과 노년 평생교육의 실천적 시사점을 탐색하 고자 하였다. 이를 위해 학습생애사 연구방법을 적용하여 여성 고령자 세 명을 대상으로 심층면 담을 하였다. 그 결과, 첫째, 생애사를 통한 평생학습 양상은 다음과 같이 나타났다. 일 제강점기와 6.25전쟁을 겪은 세 할머니들은 어린 시절, 남녀유별교육을 통해 여자로서 의 삶을 강요받았고, 청소년기에는 아버지의 부재로 인한 가난으로 가장의 역할을 배 웠다. 성인기에는 불안정한 결혼생활로 인해 인내와 경제력을 키웠으며 노년기에 안정 된 생활환경과 웰다잉교육을 통해 비로소 ‘자아’를 찾고 성공적 노화의 길로 들어섰 다. 어린 시절 학습자의 자세는 수동적이지만 순응하면서 성실하게 임했고, 노년기에는 자기주도적 학습자로 적극적인 태도를 보였다. 둘째, 세 할머니 삶을 통해 본 학습의 의미는 ‘역할을 알려주는 지침서, 다음으로 나아갈 수 있는 디딤돌, 안정과 치유를 주 는 나만의 안식처’이며, 노년기 학습의 의미는 자신의 삶에 위안과 위로가 되며, 진정 한 자아를 찾아가는 과정이었으며, 자아통합을 이루게 하였으며, 조화와 지혜를 주는 것이었다. 노년기에 지속적 학습참여 동기는 긍정적 정서 유발과 주변으로부터의 인정 이다. 이러한 결과가 노인 평생교육에 주는 시사점은 다음과 같다. 첫째, 노인을 복지 수 혜자나 소외계층으로 바라보는 시각에서 평생학습의 가장 큰 수요자로서 보는 인식의 변화가 필요하며, 둘째, 노년기 발달과업인 자아통합과 마무리를 위한 다양한 수준의 평생교육 프로그램 기획과 내용이 필요하며, 셋째, 노인평생교육 연구에서 학습자중심, 사람중심의 연구방법이 확대되어 전생애 단계에서 필요한 평생교육 프로그램 개발과 운영의 중요성을 제시하는 것으로 의의를 찾고자 한다.
This study started from a sense of problem about the motivation of the elderly women who participate actively and constantly in aged education and where it originated. This study tried to explore the diversity methods of lifelong education research and practical implications of lifelong education by analyzing the lifelong learning experiences of elderly women and to understand the meaning of lifelong learning and old age learning. Three elderly women were interviewed in depth by applying the study method of life history. As a result, first, lifelong learning patterns through life history were as follows. During the Japanese colonial period and the Korean War, the three grandmothers were forced to live as girls through childhood education, learned the role of the father in poverty due to the absence of father. In adulthood, unstable marriage brought patience and economic power, Through the stable living environment and well-being education in old age, they found 'ego' and entered the path of successful aging. The childhood attitude of the child was passive but conform and faithful. In the old age, they showed an active attitude as a self-directed learner. Second, the meanings of learning through the life of three grandmothers are 'a guide to the role', 'stepping stone to the next', ‘my own haven for stability and healing’. The meanings of old age learning are comfort and consolation for their life, process of finding a true self, achieving self-integration and giving harmony and wisdom. Motivation to participate in continuous learning in old age is positive emotional inducement and recognition from the surroundings. The implications of these results for elderly education and lifelong education are as follows. First, to change the point of looking at the elderly from as beneficiaries or marginalized class to the largest consumer of lifelong education is needed. Second, for the integration of the self and the completion of the elderly development task various levels of lifelong education program planning and content are needed. Third, through narrative research methods such as learning life history a learner, person centered research approach rather than a policy or program centered research should be enlarged.