본 연구의 목적은 다문화가정학생 멘토링에 참여한 대학생의 멘토링 경험을 바탕으로 멘토링 실천과정을 분석하는 것이다. 이를 위해 2015년 5월부터 2015년 9월까지 다문화멘토링에 참여한 대학생 14명을 대상으로 심층인터뷰하여 그들의 사례를 분석하였다. 연구결과 다문화멘토링 과정은 ‘설레이는 단계, 알아가는 단계, 함께하는 단계, 갈등하는 단계, 성취하는 단계, 넓혀지는 단계’로 확대되었다. 첫째, 설레이는 단계는 다문화멘토링에 지원하여 면접을 보고 선정된 후 멘토링에 대한 기대감과 다문화가정학생과의 만남을 기다리는 단계이다. 둘째, ‘알아가는 단계’는 다문화멘토링을 함께 할 다문화가정학생을 만나 성격이나 학습상황, 환경에 대한 특성을 파악하여 관계를 형성하는 라포형성 단계이다. 셋째, ‘함께하는 단계’는 다문화가정학생과 학습활동, 체험활동, 정서활동, 상담활동 등 실질적인 활동이 이루어지는 단계이다. 넷째, ‘갈등하는 단계’는 대학생들이 멘토링을 진행하면서 다문화가정학생들이 약속을 지키지 않거나 대학생의 의도대로 멘토링 활동이 이루어지지 않을 때 갈등상황에 직면하는 단계이다. 다섯째, ‘성취하는 단계’는 멘토링 활동을 통하여 다문화가정학생들의 다양한 변화를 확인하고 대학생 역시 멘토링을 통하여 자신이 성취하고 있다는 것을 느끼는 단계이다. 여섯째, ‘넓혀지는 단계’는 멘토링 활동을 통하여 대학생들이 봉사와 실천에 대한 가치가 변화됨을 확인하고 다른 봉사활동에도 관심을 가지거나 더 나아가 다른 사회활동을 통하여 시민의식을 형성되며 실천이 확대되는 단계이다. 이와 같이 사회적 실천과정은 여섯 단계가 서로 긴밀하게 연결되어 있는 나선형태의 과정으로 나타나며 지속적으로 확대되고 있었다. 이처럼 멘토링에 참여한 대학생들은 멘토링을 통하여 자신의 삶의 가치를 높이는 기회가 되었고 건강한 시민의식과 공동체 의식이 확립되었다. 이러한 결과를 통하여 다문화가정 자녀들이 건강한 시민으로 살아갈 수 있는 기반이 마련되길 기대한다.
The purpose of this study is to analyze the practice process based on the experiences of university students who have participated in the mentoring of multicultural students. To do it, from May to September of the year 2015, in-depth interviews were conducted with 14 university students who participated in multicultural mentoring, then their cases were analyzed. The result of the research is as follows. The practice process of multicultural mentoring was expanded to ‘thrilling stage’, ‘getting to know stage’, ‘sharing stage’, ‘conflict stage’, accomplishing stage’ and ‘widening stage’. First, the thrilling stage comes after applying to the mentoring program, passing the interview and being selected as a university student, the time of anticipating mentoring and waiting to meet the multicultural student. Second, the getting to know stage is the rapport stage which includes meeting the multicultural student with whom the multicultural mentoring will be done, comprehending the multicultural student’s personality, learning situation as well as environment, and developing a relationship with the multicultural student. Third, the sharing stage is when practical activities such as learning activities, experience activities, emotional activities, counselling activities take place with the multicultural student. Fourth, the conflict stage takes place as the mentoring progresses and university students face conflict situations when the multicultural student does not show up or when mentoring activities do not go according to the university student’s plan. Fifth, the accomplishing stage is when university students see various changes in multicultural students through mentoring, and university students themselves have a feeling of accomplishing something. Sixth, the widening stage, is when university students see how through mentoring activities, their values about voluntary service and practice change, and they have interest in voluntary service or through other social activities their civic consciousness is developed and their practice is expanded. Thus, the social practice process was shown in a spiral form with six stages closely related to each other, and was continuously expanding. In this way, through multicultural mentoring, university students, who participated in multicultural mentoring, got the chance to raise the value of their life, and established a healthy civic consciousness and the sense of community. Thus, it is expected that through mentoring the foundation for multicultural students to live as healthy citizens will be provided.