본 연구는 현재 대학생을 중심으로 인구통계적 변수에 따른 소비자시민역량의 차이를 분석하였고, 소비자교육 수강여부에 따른 소비자시민역량의 수준의 차이를 살펴보았다. 본 연구는 서울·경기·대전 소재의 3개 대학교에서 2000년 이후 출생자들을 대상으로 한다. 본 연구를 위한 설문 조사는 2021년 10월 25일부터 11월 5일까지 구글서베이를 통해 온라인 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약 정리하면 다음과 같다. 첫째, 소비자시민역량(지식)의 권리주장에 관한 정답률의 차이는 C대학과 소비자교육을 수강한 집단에서 정답률이 가장 높게 나타났다. 둘째, 소비자시민역량(지식)의 책임수용에 관한 정답률의 차이는 2001년도 출생자에서 월 평균 소비액인 70만원 이상~100만원 미만인 집단과 C대학에서 소비자교육을 수강한 집단이 가장 높은 정답률을 나타냈다. 셋째, 인구통계적 변수와 소비자교육 수강여부에 따른 소비자시민역량(태도)의 차이를 분석한 결과, 출생연도, 대학, 월평균 소비액에 따라 소비자시민역량(태도)의 권리보장에 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 또한 소비자교육을 수강한 집단이 소비자교육을 수강하지 않은 집단보다 소비자시민역량(태도) 부분의 권리보장에 대한 인식수준이 높았다. 넷째, 인구통계적 변수와 소비자교육 관련 수강여부에 따른 소비자시민역량(실천)의 차이를 분석한 결과, 인구통계적 변수 중에서 출생연도, 대학, 월 평균 소비액에 따라 소비자시민역량(실천)의 권리보장에 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 또한 소비자교육을 수강한 집단이 소비자교육을 수강하지 않은 집단보다 소비자시민역량(태도) 부분의 권리보장에 대한 인식수준이 높았다. 결론적으로 소비자시민역량 중 권리에 관한 보장은 매우 높게 인식하고 있는 반면, 책임에 관한 수용은 상대적으로 낮게 인식하고 있었다. 또한 소비자시민역량의 지식, 태도 수준은 소비자교육 수강 집단과 그렇지 않은 집단간의 통계적으로 유의한 차이가 나타났지만, 소비자시민역량 중 실천의 책임수용 부분에서는 소비자교육 수강여부와는 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 본 연구는 소비자시민역량을 높이기 위한 대학내 소비자교육 교과과정을 개발하는데 기초자료로 제공할 수 있다.
This study analyzed the difference in consumer citizenship competency according to demographic variables, focusing on current college students, and examined the difference in the level of consumer citizenship competency according to whether or not to take consumer education. This study targets those born after 2000 at three universities in Seoul, Gyeonggi, and Daejeon. The survey for this study was conducted online through Google Survey from October 25 to November 5, 2021. The summary of the results of this study is as follows. First, the difference in the correct answer rate regarding the claim of rights of consumer citizenship competency (knowledge) was the highest in the group taking consumer education with C University. Second, the difference in the percentage of correct answers regarding responsibility acceptance of consumer citizenship competency (knowledge) showed the highest percentage of correct answers among those born in 2001 with an average monthly consumption of 700,000 won to less than 1 million won. Third, as a result of analyzing the difference in consumer citizenship competency (attitude) according to demographic variables and whether or not to take consumer education, there was a statistically significant difference in the guarantee of consumer citizenship competency (attitude) according to the year of birth, university, and average monthly consumption. In addition, the group who took consumer education had a higher level of awareness of the guarantee of rights in the consumer citizenship competency (attitude) than the group who did not take consumer education. Fourth, as a result of analyzing the difference in consumer citizenship competency (behavior) according to demographic variables and whether or not to take consumer education, there was a statistically significant difference in guaranteeing rights of consumer citizenship competency (behavior) according to the year of birth, university, and average monthly consumption. In addition, the group who took consumer education had a higher level of awareness of the guarantee of rights in the consumer citizenship competency (attitude) than the group who did not take consumer education. In conclusion, among consumer citizenship competencies, the guarantee of rights was very high, while the acceptance of responsibility was relatively low. In addition, there was a statistically significant diffe rence in the level of knowledge and attitude of consumer citizenship competency between the consumer education class group and the non-consumer education class, but there was no statistically significant difference in the acceptance of responsibility for behavior. This study can be provided as basic data for developing consumer education curriculum in universities to enhance consumer citizenship competency.