공익광고는 정신문명 구축, 사회 행위 규범화, 사회 기강 확립, 도덕적 문화 전파, 국민 소양 함양, 조화로운 사회 발전에 기여 한다. 관련 데이터 분석을 통해 현재 중국의 공익광고 전파 수준이 성숙하게 SNS를 운영하고 있는 국가들과 큰 차이를 보이는 것으로 나타났다. 중국에는 방대한 규모의 SNS 사용자 집단이 있다. SNS의 출현은 중국 공익광고의 발전, 특히 일반대중이 공익광고 전파에 참여하는 계기가 되었다. SNS가 빠르게 발전하면서 일련의 전국민 공익활동이 SNS 플랫폼에서 널리 전파되었고 많은 브랜드, 기관, 사람들이 이 플랫폼을 이용해 수많은 우수 전파 사례를 창출했다. SNS 공익광고 전파에는 미디어 전파, 시청자와의 상호교류, 여론 선도, 공익적 행동의 힘이 효과적으로 결합되어 있다. 본 연구에서는 문헌분석법, 학제간연구법, 데이터분석법 등을 종합적으로 활용하고 광고학, 심리학, 방송학 등 다양한 분야를 참고하여 중국 SNS 공익광고에 대한 참여도 및 그 영향 요인 연구에 관한 연구모형을 설정하였다. 온라인 설문조사를 통한 시청자 데이터 분석에서 SNS 시청자 자체의 속성, 또래 관계, 참여 동기와 시청자의 SNS 공익광고 참여도 간에 분명한 영향이 있음을 발견하였다. SNS 공익광고의 상호교류성·공감성과 시청자의 SNS 공익광고 참여도 간에는 분명한 상관관계가 있다. 본 연구가 정부 관련 부처나 비영리기관 등에서 효과적인 정책 결정을 위한 과학적 근거와 가치를 지닌 참고자료로 활용되고, 더 많은 SNS 시청자가 SNS 공익광고 전파에 참여할 수 있도록 하며, 나아가 SNS 공익광고의 발전을 촉진시킬 수 있기를 기대한다.
Public service advertisements are beneficial to the construction of spiritual civilization, to regulate social behavior, to improve social atmosphere, to publicize moral culture, to improve the quality of citizens, and to promote the harmonious development of society. Through relevant data analysis, it is found that there is still a big gap between the overall level of the development of public service advertising in China and and the countries with more mature SNS operation. China has a large number of SNS users. The emergence of SNS has created opportunities for the development of public service advertisements in China, especially for the participation of ordinary people in public service dissemination. With the rapid development of the SNS, a series of universal public welfare activities are widely spread on the SNS platform. Many brands, organizations, and personnel use this platform to create many excellent cases of communication. SNS public service advertisements communication effectively integrates the power of media communication, audience interaction, public opinion guidance and public welfare behavior. This research comprehensively uses the literature analysis method, interdisciplinary research method, and data analysis method to construct the research model of Chinese SNS public service advertising and its influencing factors, with the help of advertising, psychology, communication and other fields. This paper collects audience data through online questionnaires and analyzes them. It is found that the self-attributes of SNS audiences, peer relationships and the audience's participation motivation have a significant impact on audiences' participation in SNS public service advertising. There is a significant positive correlation relationship between the interaction and resonance of SNS public service advertising and the audience's participation in SNS public service advertising. Through this study, it is expected to make effective decisions for relevant government departments and non-profit organizations, to provide scientific basis and valuable reference, to inspire more SNS audiences to participate in the communication of SNS public service advertising, and to further promote the development of SNS public service advertising.