메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김태웅 (서울大) 고한석 (서울大)
저널정보
역사교육연구회 역사교육 歷史敎育 第164輯
발행연도
2022.12
수록면
43 - 80 (38page)
DOI
10.18622/kher.2022.12.164.43

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The modernity and coloniality of railways and their impact on people varied from region to region. This locality is prominent in the railway station connecting railways and residents. In this respect, railway stations are effective for teaching regional history because they could be an agent linking students’ daily life and the history of railways.
Based on the characteristics of railway stations and the aim of regional history education, this paper presents the performance strategy and information utilization method necessary for teachers to devise an inquiry class for exploring railway stations. This program includes the categorization and comparative analysis according to the function and historical characteristics of railway stations, the acquisition and utilization of related literature and data, and the specific activities of the exploration. Of course, such railway station exploration activities and their teaching and learning strategies cannot be implemented thoroughly in schools. School conditions, teachers’ interests, and students’ demands should be fully considered.

목차

1. 序言
2. 일제강점기 한반도 철도(역)의 역사상
3. 탐구활동의 수행 전략과 사전 수업 구성
4. 답사 활동과 사후 탐구 수업
5. 結語
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0