메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
연구보고서
저자정보
저널정보
한국형사법무정책연구원 형사정책연구원 연구총서 [연구총서 22-AB-05] 공정한 병역문화를 위한 병무사범의 예방과 단속 강화 방안
발행연도
2022.10
수록면
1 - 102 (102page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Military service compulsory personnel are required to report moving in when moving from one place of residence to another. In this case, if there is no "reasonable cause", you will be punished. There are practical difficulties for the police to actively conduct investigations on ‘missing persons’. After finding the ‘missing person’, the investigation reveals that there is no justifiable reason. For this reason, it is clear that there are practical difficulties for the police with pending issues to actively investigate the ‘missing person’.
Currently, among those obligated to do military service, “missing persons” who have not registered for transfer are also citizens of the Republic of Korea. For this reason, ‘missing persons’ can and are receiving ‘COVID-19 special disaster support’ provided by the government.
The Military Manpower Administration’s special judicial police powers need to be given to ‘missing persons’.
In this way, Article 86 of the Military Service Act expands the scope of investigation of special judicial police powers. Currently, the investigative power is limited only to cases of evasion of military service, bodily harm, or deceit for the purpose of reduction or exemption. Although it is an extension of the existing investigative powers, it is to expand the scope of investigations that were missing from the same provisions.
Next, the scope of the Special Judicial Police investigation by the Military Manpower Administration is specified in Article 61 of the 「Military Service Act」 to specify the right to investigate the ‘missing person’.
If the Military Manpower Administration"s special judicial police authority is granted to "missing persons", the authority to request personal information of missing persons must be prepared.
Accessibility to necessary personal information is necessary in that the first investigation of "missing person" is to find out the whereabouts of the missing person. However, since we have experienced many cases in which personal information can be illegally misused, the scope and type of personal information that can be requested must be specified.
The status of personal information processing should be provided to relevant organizations such as the Ministry of National Defense and the Board of Audit and Inspection. In case of violation, it is necessary to prepare the highest level of disciplinary and punishment regulations together.
It is necessary to abolish the on-site enforcement work of 12 local offices in order to concentrate on the investigation work of the special judicial police and to improve the efficiency of investigation expertise and manpower operation.
In addition, it is necessary to promote organizational reorganization by adjusting a part of the investigation area under the jurisdiction of the Daegu and Gyeongbuk Offices and establishing one investigation division in the regional offices that have jurisdiction over the Chungcheong and Honam regions.

목차

[표지]
[발간사]
[목차]
표 차례
그림 차례
[국문요약]
[제1장 서론]
제1절 연구의 목적과 필요성
제2절 연구의 내용과 방법
[제2장 특별 사법 경찰 직무 범위와 조직 현황]
제1절 특별사법경찰 개관
제2절 특별사법경찰 특징·법적근거·직무범위
제3절 특별사법경찰의 현황
[제3장 병무청 특별사법경찰 직무 범위와 조직 현황]
제1절 병무청 특별사법경찰
제2절 병무청 특별사법경찰 조직 현황
제3절 병무청 특별사법경찰 예산과 관할구역
[제4장 병역기피자 및 행방불명자 현황]
제1절 병역기피자·행방불명자 발생 현황 및 원인
제2절 병역기피자 및 행방불명자 발생·색출·잔유 현황
제3절 병역기피자 및 행방불명자 형사처분 현황
[제5장 병무사범 관련 법령]
제1절 병무 사범 관련 법령 검토
제2절 병역의무 불이행자에 대한 제재
[제6장 병무청 특별사법경찰 제도의 개선 방안]
제1절 병무사범에 대한 특별사법경찰의 직무범위 확대 논의
제2절 국회에서 발의된 특별사법경찰권 수사권 확대(안)
제3절 병무사범에 대한 특별사법경찰의 개선 방안
[제7장 결론]
[참고 문헌]
[Abstract]

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2023-364-000315241