본 연구에서는 수업 형태에 관계없이 코로나19 사태를 통해 새로운 학습법을 ICT 툴의 활용을 통해 찾아내고, 보다 효과적인 대면 수업 스타일을 고찰하는 것을 목적으로 한다. 코로나19 사태로 원격수업을 체험해 온 학습자에게 대면수업에 있어서도 양방향형("Quizizz" "Flippity" "Wordwall" "Jamboard" "Google Slides" "Google Spreadsheet" "Google Document")과 단방향형("Letters" "Kana Bimoji Japanese Master" "Padlet" "Canva")의 ICT 툴을 이용하여 수업의 실천을 시도하고, 각 툴의 활용 방법과 그 후의 학습자의 ICT 툴 파악 방법을 보고한다.
ICT 툴을 이용한 수업 실천 후 학습자 133명(유효응답자수 101명)에 의한 자유기술식 설문조사를 KJ법으로 분석한 결과 ICT 툴을 활용한 대면수업에 대해 학습자의 94%가 긍정적으로 파악하고 있는 것으로 나타났다. 긍정적 인자로는 '자기학습' '이해' '심리적'인 면이 유의미했고, 부정적 인자로는 '의사소통의 어려움' 'ICT 툴의 조작' '심리적'인 면이 작용하고 있었다. 그리고 대면수업과 원격수업을 체험한 학습자 중 89%가 대면수업에 긍정적인 의견을 가졌으며 긍정적 인자로는 '수업방법' '심리적' '학습평가' '기타'가 추출돼 대면수업에서의 ICT 툴 사용을 포함한 수업방법이 '심리적' '학습평가' 면에서 강하게 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또 대면 수업에서의 부정적 인자는 '이동시간', '신체적 피로'가 나타났다. 그리고 원격수업에 관한 의견으로는 '수업방법'과 '이동시간'이 '심리적'으로 효과를 가져온다는 긍정적 의견인자만 추출됐다. 따라서 본 연구에서는 ICT 툴을 이용한 수업 방법이 대면, 원격 수업 형태에 관계없이 자기 학습이나 심리적 효과, 또 이해 향상에 강한 영향을 주고 있음이 밝혀졌다. 그 때문에, 향후의 일본어 교육에서는 ICT의 활용은 필연이 되어 한층 더 교사간의 정보교환이나 ICT 응용력을 향상시키기 위한 대처가 필요하다.
The purpose of this study is to find new learning methods through the use of ICT tools during the COVID-19 pandemic regardless of the type of class, and to examine more effective face-to-face teaching styles. For learners who have experienced remote classes due to the COVID-19 epidemic, we used the two-way "Quizizz", "Flippity", "Wordwall", "Jamboard"",Google Slides", "Google Spreadsheet", "Google Document", and the one-way “Letters” "Kana Bimoji Japanese Master" "Padlet" "Canva" ICT tools after each class.
As a result of analyzing a free technology survey taken by 133 learners (101 effective respondents) after taking classes using ICT tools, 94% of learners reported that they felt positive about face-to-face classes using ICT tools. The positive factors mentioned were "self-learning," "understanding," and "psychological effects," while the negative factors were "difficulty in communication," "manipulation of ICT tools," and "psychological effects." In addition, 89% of learners who experienced face-to-face and remote classes had positive opinions on face-to-face classes. 'Psychological effects', 'learning evaluation', and other factors were extracted, indicating that teaching methods including the use of ICT tools in face-to-face classes had a strong impact on 'psychological effects' and 'learning evaluation'. In addition, the negative factors in face-to-face classes were 'travel time' and 'physical fatigue'. As for opinions on remote classes, only positive factors such as "class method", "travel time" and "psychological effects" were extracted. Therefore, in this study, it was found that the teaching method using ICT tools has a strong influence on self-learning, psychological effects, and improvement of understanding regardless of the class being held face-to-face or remotely. Therefore, the use of ICT is inevitable in future Japanese language education, and measures are needed to further exchange information between teachers or improve ICT application skills.