메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
최정은 (서울대학교) 이병민 (서울대학교) 오선영 (서울대학교) 소영순 (서울대학교)
저널정보
한국영어평가학회 영어평가 영어평가 제17권 제1호
발행연도
2022.6
수록면
11 - 43 (33page)
DOI
https://doi.org/10.37244/ela.2022.17.1.11

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This paper aims to investigate the consistency between the achievement levels stated in the national curriculum of English and the national-level English test. The study first analyzed the target levels of the achievement standards and the basic word list included in the 2015 revised national curriculum according to the CEFR levels. Next, it compared them to those of the College Scholastic Ability Test (CSAT) of English that students take at the completion of public education in South Korea. The examination of the difficulty levels of the CSAT included the English reading passages from 2016 to 2019 academic years and focused on the text readability. The results indicated that the targeted achievement levels presented in the curriculum gradually increased by school levels, reaching CEFR B2 level in all language skills by completing high school education. In contrast, the English reading section of the CSAT included a significant portion of the passages whose difficulty levels were higher than CEFR B2+. The required word knowledge was also found to be about 7,000- to 8,000- word frequency levels. Based on these findings, this paper discusses factors that contribute to the lack of consistency between the national English curriculum and the test with some relevant implications.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0