1950년대부터 1970년대 말까지 중국 본토에서는 추상미술에 대한 논의와 창작활동이 자유롭게 행해질 수 없었다. 그러나 1978년 12월 개혁개방 정책이 시작되면서 추상미술은 중국 미술계에서 논의의 대상으로 재등장했다. 1980년대에 들어서면서부터 추상미술의 탐구가 본격적으로 재개되었고, 85미술운동의 영향을 받은 추상작가들이 일련의 그룹을 형성하면서 추상미술 활동은 더욱 활발해졌다. 1980년대 중후반 중국 정부가 추상미술을 사회적으로 수용 가능한 예술의 한 형태로 인정하게 되면서 추상미술이 지녔던 반항과 전위의 정신은 서서히 약화되는 모습을 보였다. 내용적, 형식적 다양성의 추구가 예술계 전반으로 확대되면서, 1990년대부터는 추상예술가 개인전, 전국적 규모의 추상화 단체전이 개최되었고 관념적 추상미술이 등장했으며 해외 화교 추상예술가에 대한 대륙의 수용도 확대되었다. 1990년대에 중국 예술가들이 국제무대로 활동 영역을 넓히게 되면서 중국에서는 자국의 ‘동시대 추상미술’에 대한 새로운 개념과 정의, 이론을 수립하려는 시도가 발생했는데, 이는 추상미술의 발전이 처음으로 단절 없이 20여 년 동안 지속된 결과이기도 했다. 2000년대에 들어서면서부터 중국 동시대미술은 국제 미술계에서 전례 없는 주목을 받았으며, 추상미술 또한 미술시장으로 진출하면서 상업화를 꾀했다. 아시아 현대미술의 해외 진출이 더욱 확대되는 과정에서 중국의 추상미술은 새로운 투자대상을 모색하던 미술시장의 요구와 맞물려 국내외 미술계에서 중국의 문화적 정체성을 구현하는 새로운 장르로 부상했다. 기존에 중국 동시대미술이 역사·문화·정치·사회적 환경과의 관계 등 중국의 특수성을 중심으로 해석되었다면, 중국의 추상미술이 가진 미술사적, 경제적 가치는 보다 보편적이고 거시적인 관점에서 조명되고 있다.
From the 1950s to the end of the 1970s, discussions and creative activities on abstract art could not be conducted freely in mainland China. However, with the start of the reform and opening policy in December 1978, abstract art reemerged as the subject of discussion in the Chinese art world. Beginning in the 1980s, exploration of abstract art began again, and abstract art activities became more active as abstract artists influenced by the 1985 Art Movement formed a series of groups. In the mid-to-late 1980s, as the Chinese government recognized abstract art as a socially acceptable form of art, the spirit of rebelliousness and avant-garde nature of abstract art gradually appeared to be weakening. As the pursuit of content and formal diversity expanded throughout the art world, beginning in the 1990s, individual exhibitions of abstract artists and group exhibitions of abstract paintings on a national scale were held, conceptual abstract art emerged, and the continent’s acceptance of overseas Chinese abstract artists also expanded. In the 1990s, as Chinese artists expanded their field to the international stage, attempts were made in China to establish new concepts, definitions, and theories of their own ‘contemporary abstract art,’ which was also the result of the development of abstract art for the first time for more than 20years without interruption. Since the 2000s, Chinese contemporary art has received unprecedented attention in the international art world, and abstract art has also entered the art market and sought commercialization. In the process of further expanding Asian contemporary art’s overseas expansion, abstract art in China has emerged as a new genre that embodies China’s cultural identity in the art world at home and abroad, coupled with the demand of the art market, which was seeking new investment targets. Previously, Chinese contemporary art was interpreted around China’s specificity, such as its relationship with history, culture, politics, and social environment, but the historical and economic value of Chinese abstract art is being illuminated from a more universal and macroscopic perspective.