본 연구의 목적은 루이즈 롤러(Louise Lawler, 1947-)의 제도 비판적 작업을 고찰 및 점검하고 특히 최근 재표상 작업의 이행성을 연구하는 것이다. 롤러는 1970년대 말부터 사진과 오브제, 인쇄물 등 다양한 매체를 넘나들며, 예술이 생산되고 유통되며 수용되는 과정을 드러냈는데, 그에 관한 연구는 주로 1970년대 제도 비판작업들과 연관지어 서술되었다. 연구자는 지속되어 온 이 관점을 더 세밀하게 고찰하기 위해 제도 비판적 특성이 잘 드러난 초기의 세 전시를 중심으로 배열 작업을 분석하고, 롤러의 비판성의 특징을 완곡하고 섬세하며 중립적인 것으로 정교화했다. 다음으로, 작가의 최근 작업에 주목해, 그의 작업이 다층적으로 읽힐 수 있음을 제안한다. 롤러는 줄곧 다른 작가의 작품을 차용하는 예술적 전략을 사용해 왔는데, 2010년대 이후 자신의 이전작품을 다시 찾아 새로운 작품으로 변형하는 일련의 작업을 선보였다. 21세기의 변화된 환경에서 자신의 이전사진 작품 자체를 전시 장소에 따라 크기와 비율을 바꾸는 스트레치화(stretches), 윤곽만을 따라 그린 트레이싱화(tracings) 등 조지 베이커(George Baker)가 ‘다시 재현, 표상한다’는 뜻의 ‘재표상(re-presentation)’이라고 칭한 이 작업은 그 변이들을 한데 모아 놓고 보면 상당히 유동적이라는 것을 알 수 있다. 이에 연구자는동시대 예술 및 건축 작품이 그 규모, 매체, 위치를 변화하며 순환할 때, 마치 클릭 몇 번으로 크기와 매체를 변환시켜 미학적 상태를 변화시키는 디지털 오브제와 같이 무한히 변화무쌍해진다는 데이비드 조슬릿(David Joselit)의 ‘이행성(transitivity)’ 개념으로 이 작업을 읽어볼 것을 제안한다. 즉, 놓이는 맥락에 따라 달라지는가변적인 측면에 주목했다. 이러한 시각은 롤러 작업의 제도 비판적 특성 뿐 아니라 이행성이라는 새로운 특성을 발견하고 주목함으로써 롤러에 관한 연구를 더욱 다층적이고 풍부하게 할 것이다.
The purpose of this study is to examine the institutional critique works of Louise Lawler(1947-) and especially to study the transitivity of her re-presentation work. Since the late 1970s, she has crossed various media, including photographs, objets and printed materials, revealing the process of production, distribution and reception of art, thus the study on Lawler has been described mainly from the perspective of institutional critique. To examine this ever-lasting point of view in more detail, I analyzed arrangement works of her, focusing on the three early exhibitions. Especially I suggest her institutional critique works are not simple but oblique, delicate and neutral. Also, it is needed to focus on her recent works. She has been working through artistic strategies of appropriation, but since the 2010s, she has been revisiting her previous works and transforming them into new ones, which George Baker called ‘re-presentation’. She transformed her previous photographic works into ‘stretches’ that change size and proportion according to locations, and ‘tracings’ that follow only the outlines. When you put these variations together, you can see how fluid her works are. Thus I suggest reading the work through David Joselit’s concept of ‘transitivity’ which means contemporary art and architectural objects, when they change their size, media, and location, become infinitely variable, like a digital object that transforms size, media, and aesthetic status with a few clicks. That is, her work is variable, depending on what context they are placed in. This view will make the interpretation of her work multi-layered by discovering transitivity, the new characteristics of her work.