특수교육 패러다임이 장애학생의 문제적 행동에 집중하고 해결 및 보완에만 초점을 둔다면 그들의부정적인 삶의 모습이 완화될 수는 있겠으나, 삶을 잘 영위할 수 있는 긍정적인 삶의 증진을 돕지 못하게 되어 그들의 실질적인 삶의 질을 저하시킬 위험이 있다. 따라서 강점을 키우고 긍정적인 경험을갖는 것이 중요한데, 이와 관련하여 기존의 단순한 강점기반 접근만이 아닌 긍정심리학과 성격강점을활용한 접근 또한 이루어질 필요성이 제기된다. 그러나 특수교육에서는 긍정심리와 성격강점에 대한연구들이 아직 부족한 실정이다. 본 연구에서는 긍정심리학 및 성격강점에 대한 이해를 심화하고, 특수교육에서 관련 연구가 이루어져 온 실제를 조망하며, 앞으로의 활용 및 연구 방향을 탐색해보고자하였다. 이를 위해 먼저, 긍정심리학과 성격강점의 배경과 핵심내용을 살피고 긍정심리학 연구의 핵심주제인 성격강점 측정도구 연구의 흐름을 확인하였다. 다음으로, 선행연구 고찰을 통해 교사의 인식에기반한 특수교육대상 학생의 성격강점 탐색, 특수교육에서 성격강점에 기반한 교육프로그램 개발 및적용에 대한 시도들, 그리고 특수학생 대상 성격강점 측정의 현황을 살펴보았다. 끝으로, 특수교육 현장에서의 활용 및 연구방안에 대한 제언으로 장애유형에 따른 성격강점 탐색, 문제행동 해결을 위한성격강점 적용, 진로교육에의 활용, 특수교사 대상 성격강점 이해 증진 및 훈련 등을 논의하였다. 앞으로의 교육은 지식과 학문적인 성취에만 치우칠 것이 아니라 좋은 삶을 영위할 수 있도록 하는데 집중할 필요가 있다. 따라서 이와 관련한 긍정심리학 및 성격강점 연구가 특수교육 분야에서도 활발하게 적용되어 탐구될 필요가 있다.
If the special education paradigm focuses on solving and remedying the problematic behaviors of students with disabilities, it may reduce the negative aspects of their lives. However, this focus falls short in promoting a positive, flourishing life and may compromise the overall quality of life of students with disabilities. Consequently, cultivating and promoting their strengths and positive experiences is essential. For this purpose, it is necessary to employ a method that goes beyond a simple strength-based perspective, incorporates the principles of positive psychology, and leverages character strengths. However, despite the significance of positive psychology and character strengths, few studies in the field of special education explore these topics. This study aims to clarify the benefits of positive psychology and character strengths, examine existing research in the field of special education, and investigate potential applications and research directions. To accomplish this goal, the study first examined the background and core content of positive psychology and character strengths.
Moreover, it investigated current research trends in measurement tools, a key theme in studies on character strengths and positive psychology. Next, by reviewing previous research, the study attempted to clarify the character strengths of special education students based on teachers’ perceptions, examine attempts to develop and implement educational programs in special education based on character strengths, and verify the present status of measuring character strengths among students with disabilities. Third, to provide practical recommendations for the future research and utilization of positive psychology and character strengths in the field of special education, the study discussed exploring character strengths based on the type of disability and applying them to address problematic behavior, using positive psychology and character strengths in career education, and enhancing understanding and training of character strengths among special education teachers. The future of education should focus not only on ensuring knowledge and academic achievements but also enabling a good life. Therefore, the active application and investigation of research in positive psychology and character strengths within the field of special education is crucial.