도심항공모빌리티(UAM: Urban Air Mobility)는 전 세계적으로 교통 체증 없이 통행시간을 획기적으로 줄이는 미래 모빌리티로써 주목받고 있다. 우리나라 정부도 초기(2025~2029), 성장기(2030~2034), 성숙기(2035~) 등 단계별 로드맵을 마련하고, 2025년 UAM 최초 상용화를 국정과제로 추진 중이다. 이에 발맞춰 범정부 차원에서도 관련 UAM 관련 법․제도 및 인프라 구축, R&D 연구 등이 활발하게 이루어지고 있으나, 대중수용성 연구는 부족한 실정이다.
본 연구는 대중수용성에 대한 선행연구를 고찰하여 UAM 초기상용화 단계에서 예상되는 대중수용성의 위해요인을 살펴보았다. 이어서 21명의 전문가 집단을 통해 법․제도, 인프라, 기술․안전, 환경․도시계획 등 4개 부문의 1계층과 계층별 3개의 하위 2계층으로 구성된 분석적 계층화법(AHP: Analytic Hierarchy Process)의 구조를 확정하고, 설문 응답 결과를 분석하여 UAM 초기상용화 단계의 대중수용성 위해요인에 대한 종합점수를 산정하였다. 4개 부문의 AHP 분석 결과는 다음과 같다.
먼저 4가지 부문의 법․제도, 인프라, 기술․안전, 환경․도시계획의 중요도 평가를 상대적 중요도 합이 100이 되도록 설문을 받고 전체 합을 구한 후 평균하였다. 제1계층의 중요도는 기술․안전(31.1905), 법․제도(24.2857), 인프라(22.5238), 환경․도시계획(22.0000) 순으로 분석되었으며 기술․안전의 중요도가 가장 높고, 나머지 부문은 대체로 유사한 것으로 분석되었다.
2계층 12개 항목의 대중수용성 위해요인 종합점수를 살펴보면 1) 법․제도 부문에서는 ‘UAM 기체 시설, 장비에 대한 구체적이지 않은 정의와 기술표준’ 요인이 0.1178로 전체 12개 항목 중 2위로 분석되었다. 또한, ‘UAM 종사자 자격에 대한 구체적이지 않은 법적 정의’ 요인이 0.0720으로 전체 12개 항목 중 7위로 분석되었다. 2) 인프라 부문에서는 ‘기존의 다른 교통수단 대비 원하는 시간과 장소에서의 편의성이 낮음’ 요인이 0.1054 전체 12개의 항목 중 4위로 분석되었다. 반면에 예상과는 다르게 ‘기존의 다른 교통수단 대비 높은 요금에 따른 다른 가격경쟁력의 결여’ 요인은 0.0567로 9위로 분석되었다. 3) 기술․안전 부문에서는 ‘비정상 상황에서 UAM 기체 추락으로 인한 인명 및 재산 피해’, ‘시정 및 바람(저고도 측풍, 빌딩풍, 산곡풍) 등 기상으로 인한 운항의 안정성 문제’는 각각 0.1518, 0.1109로 전체 1위, 3위로 분석되었다. 4) 환경․도시계획 부문에서는 ‘가용지가 부족한 도심지에서 버티포트 설치의 어려움(가능 입지 검토 부재, 설치 시 타 용도 이용 제약)’, ‘UAM 운항에 따른 생활환경의 부정적 영향(소음, 사생활 침해, 경관 훼손)’이 각각 0.0967, 0.0917로 각각 5위, 6위로 중위권에 속하는 것으로 분석되었다. 또한, ‘UAM 운항에 따른 자연환경의 부정적 영향(조류 등 야생동물 충돌, 자연 생태계 피해)’의 종합점수는 0.0316으로 전체 12개의 요인 중에 가장 낮은 종합점수를 기록하였다.
본 연구는 AHP 분석을 활용하여 전문가 집단이 생각하는 UAM 초기상용화 단계의 대중수용성 위해요인을 검토하고 중요도를 도출했다는 데 의의가 있다. 또한, 본 연구의 결과는 UAM 대중수용성 연구가 활발하지 않은 우리나라 상황에서 초기상용화 단계의 시행착오를 최소화하고 안정적인 수단 정착에 기여할 수 있을 것으로 기대된다.
Urban Air Mobility (UAM) is garnering attention worldwide as a future mobility solution that dramatically reduces travel time without traffic congestion. The South Korean government has developed phased roadmaps including initial (2025-2029), growth (2030-2034), and maturity (2035 onwards) stages, with the aim of achieving commercialization of UAM by 2025 as a national agenda. In line with this, various governmental efforts are underway to establish UAM-related laws, regulations, and infrastructure, as well as to conduct R&D activities. However, there is a lack of research on public acceptance.
This study, following a review of public acceptance, examined hazardous factors to the initial commercialization of Urban Air Mobility (UAM) based on a review of prior research on UAM and public acceptance. Furthermore, an advisory group was established for Legal and Regulatory aspects, Infrastructure, Technology and Safety, Environmental and Urban Planning, and Convergence. Following the confirmation of the Analytic Hierarchy Process (AHP) analysis hierarchy, survey results were analyzed to calculate comprehensive scores. Firstly, the importance values at the first level were as follows: Technology and Safety (31.1905), Legal and Regulatory (24.2857), Infrastructure (22.5238), and Environmental and Urban Planning (22.0000). It was observed that the sectors other than Technology and Safety exhibited relatively similar importance.
Examination of the comprehensive scores is as follows: 1) In the Legal & Regulatory sector, the factor of ‘Lack of specific definition and technical standards for UAM facilities and equipment’ ranked second among all 12 items with a score of 0.1178. Additionally, the factor of ‘Lack of specific legal definition for UAM practitioners’ ranked 7th among all 12 items with a score of 0.0720. 2) In the Infrastructure sector, the factor of ‘Low convenience at desired time and place compared to existing modes of transportation’ ranked 4th among all 12 items with a score of 0.1054. However, contrary to expectations, the factor of ‘Lack of competitive pricing due to high fares compared to existing modes of transportation’ was analyzed to rank 9th with a score of 0.0567. 3) In the Technology & Safety sector, the issues of ‘Human and property damage due to UAM vehicle crashes in abnormal situations’ and ‘Operational stability issues due to weather conditions such as visibility and winds (low altitude winds, building winds, mountain winds)’ ranked first and third respectively among all factors, with scores of 0.1518 and 0.1109. 4) In the Environmental & Urban Planning sector, the difficulties in installing vertiports in downtown areas due to ‘Lack of available land (absence of possible site surveys, constraints on other uses during installation)’ and the ‘Negative impact on living environment due to UAM operations (noise, invasion of privacy, landscape degradation)’ were analyzed to rank 5th and 6th respectively among all factors, both falling into the middle range of the overall adverse factors. Additionally, the comprehensive score for the ‘Negative impact on natural environment due to UAM operations (collisions with wildlife such as birds, damage to natural ecosystems)’ was recorded as 0.0316, the lowest among all 12 factors.
The significance of this study lies in utilizing AHP analysis to review and derive the importance of factors influencing public acceptance during the initial commercialization phase of UAM, as perceived by the advisory group.