관광 지출액 약 3조원의 부산광역시는 산․바다와 같은 자연자원이 있는 항구도시로서 2010년 이후 관광객 수가 빠르게 증가하고 있을 뿐 아니라, 전통적 서부산 관광지의 활성화로 관광수요가 꾸준히 증가할 것으로 기대되고 있다. 따라서 부산지역의 주요 관광지의 특성을 활용하여 지역경제와 관광산업의 발전에 긍정적인 영향을 미칠 미래 사업을 분석하는 것이 중요하며 지속적인 관광수요 증가를 위한 수단이 필요하다. 최근 전기동력의 수직이착륙 항공기(eVTOL)의 개발이 진보되며 항공교통서비스가 없었던 근거리 도시를 이동할 수 있는 항공운송 수단인 UAM(Urban Air Mobility)이 주목받고 있다. UAM이 잘 정착하기 위해서는 기체개발 속도에 맞춰 교통관리시스템과 UAM 이착륙장이 함께 준비되어야 한다.
이에 부산지역에서의 관광․레저용 UAM 상용화를 통한 지속적인 관광수요 증가를 모색하기 위해 UAM 이착륙장에 대한 입지선정을 연구하였으며, 연구에 사용된 방법은 설문조사를 통한 요인의 가중치와 정량적 데이터를 복합적으로 사용한 EVAMIX 방법을 사용하여 가상의 UAM 이착륙장 대안 중 최적의 대안을 제시하였다. 가중치를 분석하기 위한 요인은 선행연구를 통해 도출하였으며 설문분석을 진행하기 전 전문가 의견을 종합하여 요인을 본 연구의 목적에 맞게 수정되었다. 연구를 위해 설문조사에 응해준 전문가들은 대한항공 운항지원담당 김해지부 정비팀 소속의 기체 수리를 담당하시는 근무자 중 무인항공기를 다뤄본 경험이 있는 전문가 55명과 국토교통부 소속으로 무인항공기와 관련된 부서에서 근무하다 은퇴하신 전문가 5분이다. 연구에 사용된 요인은 주요인(경제성, 기술성, 운영성, 사회․환경) 4개, 세부요인(관광객 수용력, 토지확보비용, 전력공급, UAM 운용공간, 관광명소 밀집도, 법, 제도적 규제, 소음, 지역사회성장 파급효과) 8개로 최종 선정하였으며 가중치를 분석하기 위해 Fuzzy-AHP 분석방법을 사용하여 가중치를 도출하였다. 정량적 데이터는 토지비용, 건축면적, 출발지로부터의 거리, 관광명소 개수를 사용하였으며 Fuzzy-AHP를 통한 가중치와 함께 EVAMIX 분석에 사용되었다.
가상의 대안들은 부산의 대표 관광명소 중 하나인 마린시티, 태종대, 기장 쇼플렉스를 선정하였고 김해공항, 국제여객 터미널, 가덕신공항을 출발지로 선정하여 향후 부산을 찾는 여행객들이 부산 관광여행에 미칠 영향을 예측해 보았다. 분석결과 일 때, 김해공항을 출발지로 선정한다면 마린시티(1.874)가 가장 최적의 UAM 이착륙장 입지로 선정되었고, 국제여객 터미널과 가덕신공항을 출발지로 선정한다면 태종대(0.804, 0.804)가 가장 최적의 UAM 이착륙장 입지로 선정되었다. 또한, 일 때는 모든 출발지로부터 마린시티(1.667, 1.324, 1.324)가 가장 최적의 UAM 이착륙장 입지로 선정되었다.
본 연구는 Fuzzy-AHP 분석을 활용한 EVAMIX 분석방법을 통해 부산광역시 관광용 UAM 이착륙장을 위한 가상의 대안을 선정하였다는데 의의가 있다. 또한, 국내 UAM 사업이 도입단계이기에 잠재적 UAM 수요자, 무인항공기 관련 연구원의 의견을 종합하고 건축비용과 같은 변동비용을 포함하여 관광용 UAM 이착륙장 입지선정을 위한 요인 분석연구를 진행한다면 더욱 구체적인 관광용 UAM 이착륙장 입지선정을 진행할 수 있을 것으로 기대된다.
Busan Metropolitan City, a port city endowed with natural resources such as mountains and the sea, has witnessed a rapid increase in the number of tourists since 2010, with tourism expenditures reaching approximately 3 trillion KRW. The revitalization of traditional western Busan tourist attractions is expected to sustain this growth in tourism demand. Therefore, it is essential to analyze future projects that leverage the characteristics of major tourist destinations in Busan to positively impact the regional economy and tourism industry. Additionally, continuous measures to increase tourism demand are necessary.
Recently, the development of electric vertical take-off and landing (eVTOL) aircraft has advanced, drawing attention to Urban Air Mobility (UAM) as a transportation means for short-distance cities lacking air traffic services. For successful implementation of UAM, it is crucial to prepare traffic management systems and UAM vertiports in parallel with the pace of aircraft development.
To explore the continuous increase in tourism demand through the commercialization of tourism and leisure-oriented UAM in the Busan area, a study was conducted on the site selection for UAM vertiports. The study employed the EVAMIX method, which combines factor weights obtained through surveys and quantitative data, to propose the optimal alternative among hypothetical UAM vertiport options. Factors for weight analysis were derived from prior research and modified according to the study’s objectives after gathering expert opinions.
Experts who participated in the survey included 55 professionals from the maintenance team of the Gimhae branch of Korean Air’s flight support division with experience handling unmanned aerial vehicles, and five retired experts from the Ministry of Land, Infrastructure and Transport who had worked in UAV- related departments. The study utilized four main factors (economic feasibility, technical feasibility, operational feasibility, and social/environmental impact) and eight sub-factors (tourist accommodation capacity, land acquisition cost, power supply, UAM operational space, density of tourist attractions, legal and institutional regulations, noise, and the ripple effect on community growth) for weight analysis, employing the Fuzzy-AHP method to derive the weights. Quantitative data included land costs, building area, distance from departure points, and the number of tourist attractions, which were used in conjunction with the weights derived from Fuzzy-AHP for the EVAMIX analysis.
The hypothetical alternatives selected were Marine City, Taejongdae, and Gijang Shoplix, among Busan’s major tourist attractions, with Gimhae Airport, the International Passenger Terminal, and Gaduk New Airport chosen as departure points to predict the impact on Busan tourism. The analysis results indicated that if Gimhae Airport is selected as the departure point, Marine City(1.874) is the optimal UAM vertiport location. If the International Passenger Terminal and Gaduk New Airport are selected, Taejongdae(0.804, 0.804) is the optimal location. Additionally, if all departure points are considered, Marine City(1.667, 1.324, 1.324) is the optimal UAM vertiport location.
This study is significant in that it selected hypothetical alternatives for tourism-oriented UAM vertiports in Busan using the EVAMIX analysis method based on Fuzzy-AHP analysis. Furthermore, since the domestic UAM industry is at its introductory stage, incorporating opinions from potential UAM users and UAV researchers, as well as including variable costs such as construction costs in the factor analysis, could lead to more detailed site selection for tourism-oriented UAM vertiports.