본 연구는 2022 개정 사회과 교육과정에 근거하여 문화다양성 교육을 직접 다루고 있는 초등학교 3학년 검정 사회 교과서 8종의 해당 단원을 비교 분석하였다. 문화다양성 교육은 국가나 인종 뿐만 아니라 국가 내 다양한 하위문화에 관심을 갖고 서로 다른 문화에 대한 이해와 소통, 문화간 융합과 창조적 표현을 중시하는 특징이 있다. 그러나 선행연구에 따르면, 2015 개정 교육과정에 따른 사회 교과서는 국적, 인종 등에 따른 문화다양성 현상을 집중적으로 다루는 경향이 있었고, 정확하고 구체적인 사례를 통한 이해나 학생 중심의 탐구보다는 추상적이고 선언적인 내용 진술에 의존하는 문제가 있었다. 이러한 문화다양성 교육의 특징과 선행연구 검토결과를 토대로 마련한 분석 기준을 활용하여 8종의 초등학교 3학년 검정 사회 교과서에 나타난 문화다양성 교육의 양상은 다음과 같다. 첫째, 초등 사회 교과서에서 문화다양성 교육은 사회 변동을 이해하는 방식과 유사하게 문화의 정의와 속성, 문화 다양성의 원인과 다양한 문화의 예, 문화 다양성으로 인한 긍정적 효과와 문제, 문제해결 방안 순으로 제시되었다. 둘째, 초등 사회 교과서에서는 문화를 사람들이 갖는 공통의 생활 방식이라고 정의하며 국가나 민족 단위의 문화에 한정하지 않고, 국내 다양한 집단의 하위문화를 제시하며 문화 다양성을 설명하였다. 셋째, 초등 사회 교과서는 문화다양성의 긍정적 효과를 주로 경제 발전 및 문화적 풍요로움에 비중을 두고 소개하는 경향이 있으나, 일부에서는 개인의 인권 보장 측면까지 거론하였다. 넷째, 초등 사회 교과서에서는 문화 다양성으로 인한 문제를 다루는 데 있어 하위문화별로 차별화된 접근을 취했다. 다섯째, 초등 사회 교과서는 문화 다양성으로 인한 문제 해결 노력으로 서로 다른 문화적 배경을 가진 사람들의 가치관, 세계관을 이해할 수 있는 충분한 자료가 부족한, 일종의 얕은 맥락의 학습 활동에 의존하는 특징이 있었다.
Based on the 2022 revised social studies curriculum, this study compared and analyzed the corresponding units of eight types of third-grade elementary certified social studies textbooks that directly deal with cultural diversity education. Cultural diversity education is characterized by being interested in not only the country or race, but also various subcultures within the country, and emphasizing understanding and communication of different cultures, intercultural convergence, and creative expression. However, according to previous studies, social studies textbooks based on the previous 2015 revised curriculum tended to focus on cultural diversity phenomena according to nationality and race, and there was a problem of relying on abstract and declarative content statements rather than understanding through accurate and specific cases or student-centered inquiry. Using the analysis criteria prepared based on the characteristics of these cultural diversity education and the results of the review of previous studies, the patterns of cultural diversity education that appeared in eight types of elementary social studies textbooks are as follows. First, in elementary social studies textbooks, cultural diversity education was presented in the order of definition and attributes of culture, causes of cultural diversity, examples of various cultures, and positive effects, problems, and problem-solving solutions due to cultural diversity, similar to the way social change is understood. Second, elementary social studies textbooks defined culture as a common way of life for people, and they explained cultural diversity by presenting subcultures of various groups in Korea, not limited to cultures at the national or ethnic level. Third, elementary social studies textbooks introduced the positive effects of cultural diversity with a focus on economic development and cultural abundance, but some even mentioned the aspect of guaranteeing individual human rights. Fourth, elementary social studies textbooks took a differentiated approach for each subculture in dealing with problems caused by cultural diversity. Fifth, elementary social studies textbooks were characterized by relying on a kind of shallow-context learning activity that lacked sufficient data to understand people's values and worldviews from different cultural backgrounds due to efforts to solve problems caused by cultural diversity.