본 연구는 발달장애학생 부모교육 관련 중재 프로그램에 대한 최신 국내 실험연구를 체계적으로 분석하여 고찰 하고, 이에 따른 연구결과를 바탕으로 향후 발달장애학생 부모교육 프로그램에 대한 개발 및 운영 관련 연구 방향 을 제시하는데 목적이 있다. 이를 위해 2014년부터 2024년 6월까지 국내 등재 학술지에 게재된 총 36편의 실험 연구를 분석대상으로 선정하였다. 분석은 크게 전반적인 특성(연도별 게재현황, 연구대상, 연구장소, 실험설계, 종속 변인)과 중재 프로그램 내용 및 교수방법 특성(중재 내용, 중재 전달방법, 중재 운영 형태, 중재자, 중재 회기/회기 당 시간) 두 가지로 구분하여 분석하였다. 연구결과, 첫째, 전반적인 특성 중 연도별 게재현황은 2024년 현재까지 꾸준히 연구되었고, 코로나19가 유행하던 2020년에서 2022년 사이에서도 중단되지 않고 연구가 실시되었다. 연 구대상은 발달장애학생과 어머니가 함께 참여한 연구가 가장 많이 나타났고, 아버지가 단독으로 연구에 참여한 수 는 매우 적었다. 연구장소는 대면장소인 가정과 사설센터가 가장 많았고 비대면에서 실시한 연구의 수는 많지 않 았다. 실험설계는 집단연구의 통제집단 사전-사후설계를 가장 많이 활용하였고, 종속변인은 발달장애학생 부모를 대상으로 한 양육태도 관련 변인이 가장 많았다. 둘째, 중재 프로그램 내용 및 교수방법 특성 중 중재 내용(독립변 인)은 발달장애학생과 부모가 함께 참여한 연구 중 의사소통, 행동, 사회성 관련 내용이 가장 많았고, 전달방법은 모든 분석대상 논문이 다양한 방법을 사용하였는데 설명식 강의, 피드백, 동영상 시청을 주로 사용한 반면, 코칭이 나 촉구를 사용한 연구의 수는 적었다. 또한 중재자는 1명인 경우가 2명인 경우보다 많았고, 그중 연구자가 중재 를 한 경우가 주를 이루었다. 중재 프로그램의 집단구성 형태는 발달장애학생과 부모를 대상으로 개별 중재와 소 집단(2-5명) 중재를 함께 적용한 연구가 가장 많았고, 중재회기 및 회기당 시간은 10회기-15회기 사이가 가장 많 았으며, 10회기 이하를 중재한 연구도 소수 있었다. 회기당 시간은 1시간에서 1시간 30분 사이를 실시한 연구가 많았고, 회기당 시간을 알 수 없는 경우도 많은 것으로 나타났다. 본 연구의 연구결과를 바탕으로 향후 발달장애 학생 부모교육 프로그램에 대한 개발 및 운영 관련 연구방향을 논의하였고 후속연구에 대한 제언을 하였다.
The purpose of this study analyze and review the latest domestic experimental studies on intervention programs related to parent education for students with developmental disabilities, and based on the research results, suggested future research directions for the development and operation of parent education programs for students with developmental disabilities. To this end, a total of 36 experimental studies published in domestic journals registered from 2014 to June 2024 were selected as the analysis subjects. The analysis was largely divided into two categories: overall characteristics (annual publication status, research subjects, research sites, experimental designs, dependent variables) and characteristics of intervention program content and teaching methods (intervention content, intervention delivery method, intervention operation type, interventionist, intervention sessions/hours per session). As a result of the study, first, among the overall characteristics, annual publication status has been studied consistently up to 2024, and research was conducted without interruption even between 2020 and 2022, when COVID-19 was prevalent. Most of the research subjects were studies in which students with developmental disabilities and their mothers participated together, and the number of studies in which fathers participated was very small. The research sites were mostly home and private centers, which were face-to-face sites, and the number of studies conducted non-face-to-face was not large. The experimental design most utilized the pretest-posttest control design of group research. In addition, the dependent variables was the parenting attitude-related variable targeting parents of students with developmental disabilities. Second, among the characteristics of the intervention program content and teaching method, the intervention content(independent variables) was mostly related to communication, behavior, and sociality among studies in which students with developmental disabilities and their parents participated together, and the delivery method was used in various ways in all the analyzed papers, with explanatory lectures, feedback, and video viewing being the main methods, while the number of studies using coaching or prompting was small. In addition, there were more cases of one mediator than two, and among them, the researcher was the main mediator. The group composition form of the intervention program was the most common study that used individual and small group (2-5 people) mediation for students with developmental disabilities and their parents, and the number of intervention sessions and time per session was most often between 10 and 15 sessions, and there were also 6 studies that used less than 10 sessions. The duration of each session was from 1 hour to 1 hour and 30 minutes in many studies, and there were many cases where the duration of each session was unknown. Based on the research results of this study, the direction of research related to the development and operation of parent education programs for students with developmental disabilities was discussed and suggestions for follow-up research were made.