본 연구는 저가항공사를 중심으로 사회적 책임 활동이 신뢰와 재이용의도에 미치는 영향관계를 분석하고자 하였다. 저가 항공 산업의 장기적 이익추구를 위한 전략적 사회 책임활동 운영방향과 해결 방안 제시에 많은 도움이 될 것이며, 저가항공사의 신뢰와 재이용의도를 높이는데 중요한 의미와 시사점을 수립하는데 기초자료를 제공하는데 있다. 이를 위하여 본 연구는 이론적 고찰을 토대로 설문지를 작성하여, 설문조사는 2017년 7월 10일부터 2017년 7월 29일까지 광주공항에서 저가항공사 이용객 대상으로 실시하였고, 설문지는 총 330부를 회수하여 SPSS 23.0프로그램을 이용하여 분석하였다. 요인분석 결과에 따라 사회적 책임활동 요인은 법적 책임활동, 자선적 책임활동, 경제적 책임활동, 환경적 책임활동, 윤리적 책임활동으로 5요인으로 구분하였다. 또한 저가항공사 이용객들이 항공사 사회적 책임활동에 대한 신뢰가 재이용의도에 높이는데 있어 매개효과 관해 검증하였다.
첫째, 항공사 사회적 책임활동 요인이 재이용의도에 유의적인 영향을 미칠 것이라는 가설 검정 결과 사회적 책임활동의 법적 책임활동, 자선적 책임활동, 환경적 책임활동, 윤리적 책임활동요인은 재이용의도에 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났지만, 경제적 책임활동은 유의하지 못하였다.
둘째, 항공사 사회적 책임활동 요인은 신뢰에 유의적인 영향을 미칠 것이라는 가설 검정 분석 결과, 법적 책임활동, 자선적 책임활동, 경제적 책임활동, 환경적 책임활동, 윤리적 책임활동은 신뢰에 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
셋째, 신뢰는 재이용의도에 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 고객들이 저가항공사를 신뢰하게 되면 그 만큼 지속적인 관계를 유지하고자 재이용할 의도가 많아진다는 사실을 의미하고 있다.
넷째, 항공사의 사회적 책임활동과 재이용의도와의 관계에서 신뢰는 유의적인 매개역할을 할 것이라는 분석결과, 사회적 책임활동 세 가지 하위 요인(환경적, 윤리적, 자선적 책임활동)이 부분매개역할을 하는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 통해 고객들이 저가 항공사의 재이용을 위해서는 환경적 책임활동과 윤리적 책임활동을 강화할 필요가 있으며, 고객들에게 기업의 신뢰를 확보하기 위한 노력이 필요할 것으로 판단된다.
The purpose of this study is to analyze the effect of low-cost airlines on social responsibility activities and trust and reuse intention. It will be very helpful for providing the strategic management direction and solution of social responsibility activities for long-term profit pursuit of the low cost airline industry and providing basic data for establishing meaning and implications for enhancing the trust and reuse intention of low -cost airlines. According to the result of factor analysis, social responsibility activities were classified into 5 factors as legal responsible activity, charitable responsibility activity, economic responsibility activity, environmental responsibility activity and ethical responsibility activity. In addition, it examines the mediating effects of low-cost airline passengers' trust in airline social responsibility activities on enhancing their intention to reuse.
First, the result of hypothesis test that airline social responsibility activity factor would have a significant effect on reuse intention was that social responsibility activities of legal responsibility activity, charitable responsibility activity, environmental responsibility activity and ethical responsibility activity factors were significant. But the economic responsibility activities were not significant.
Second, the results of hypothesis test that airline social responsibility activity factor would have a significant effect on trust was that legal responsibility activity, charitable responsibility activity, economic responsibility activity, environmental responsibility activity and ethical responsibility activity were significant effect on trust. Third, trust was a significant effect on reuse intention. This meant that if a customer trusts a low-cost airline, the intention would be to reuse that much.
Fourth, as a result of the analysis that trust would play a significant mediating role in the relationship between airline's social responsibility activities and reuse intention, and three sub-factors(environmental, ethical, and charitable responsibility activities) of social responsibility activities were found to play a part of mediation. These findings suggest that it is necessary to strengthen environmental responsibility activities and ethical responsibility activities in order for customers to reuse low-cost airlines, and efforts should be made to secure corporate trust in customers.