메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
국어국문학회 국어국문학 국어국문학 제149호
발행연도
2008.9
수록면
731 - 753 (23page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Grammatical terms are the technical terms that contain grammatical concepts. Therefore, we consider that we can investigate grammar educational contents - the grammar-specific knowledge structure(the grammatical knowledge system) & contents constructs, through attending to these grammatical terms. From this stance, this study critically reviews the transitional features of knowledge systems in the 'mun-jang(문장)' unit of the textbook of 4th to 7th National Curriculum with narrowing down its scope only to 'syntax'.
As a result, we could find some problematic features and characteristics. Overall, as time passes, the grammatical knowledge system that are related to syntax has become more simplified in quantity. And it seems to have reduced the educational contents, but these changes are not toward the setting up of logical conformity of grammatical knowledge systems. This study suggests the alternatives to these problems in the educational perspectives based on the results of the critical considerations.

목차

1. 서론
2. 연구 대상 및 방법
3. 문장 단원 내용 변천 양상
4. 문장 단원 내용의 새로운 구성 방향
5. 결론 및 제언
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0