본 논문은 경기도 파주시 보광사 대웅전에 봉안된 〈목조보살입상〉을 제작한 영색(英?) 비구에 관한 연구이다. 이 보살상은 2009년 5월에 사찰의 의뢰를 받아 수종(樹種)과 연륜연대(年輪年代) 등을 조사하면서 발원문이 처음으로 조사되어 조선후기 보살상 연구에 기준이 되는 작품이다. 발원문에 의하면 〈목조보살입상〉은 1633년 경기 양주 회암사에 봉안하기 위하여 탄오(坦悟)스님이 증명(證明)을 맡고, 영색, 성근, 지원, 옥준, 영축이 제작하였다. 탄오스님은 1623년에 조각승 수연이 제작한 강화 전등사 대웅보전 〈목조삼세불좌상〉을 제작할 때도 같은 소임(所任)을 맡은 승려이다. 조각승 영색은 1626년에 현진과 충북 보은 법주사 대웅보전 〈소조삼신불좌상〉을 조성할 때, 17명 가운데 7번째로 언급되어 중추적인 역할을 담당한 30대 중반의 나이였을 것으로 추정된다. 1633년에 수화승으로 경기 양주 회암사 〈목조보살입상〉(파주 보광사 봉안)을, 1636년경 청헌과 전남 구례 화엄사 대웅전 〈삼신불상〉을 제작하였다. 그리고 1639년에 청헌, 승일, 법현과 경남 하동 쌍계사 〈목조삼세불좌상〉과 〈사보살상〉을 제작한 후, 1645년에 청허와 경북 상주 남장사 〈목조아미타삼존불좌상〉을 제작하였다. 따라서 영색이 불상을 만든 지역은 전남 1곳, 경북 1곳, 경남 1곳, 경기 1곳, 충북 1곳으로 전국에 걸쳐 분포되어 있다. 지금까지 알려진 발원문과 사적기를 보면, 영색은 임진왜란 이전에 태어나 1610년을 전후로 불상 제작 수련기를 보냈던 것으로 추정된다. 1620년대에는 충북 보은 법주사, 경기 양주 회암사, 전남 구례 화엄사, 경남 하동 쌍계사, 경북 상주 남장사 등의 사찰에서 활동하였는데, 영색이 수화승으로 제작한 보살상의 특징은 17세기 전반에 주로 제작된 보살입상으로, 이전에 제작된 보살상에 비하여 머리가 커서 신체에서 얼굴이 차지하는 비중이 크고, 오른쪽 어깨에 걸친 한 가닥의 대의 자락이 가슴까지 늘어져 있으며, 왼쪽 어깨를 따라 끝이 꽃모양으로 둥근 한 가닥의 두꺼운 옷 주름이 길게 접혀 있다. 또한 하반신에 입은 치마의 주름이 무릎 부분에서 U자형으로 도식화 되어 있다. 조각승 영색은 수화승 청헌과 불상 제작에 주로 참여하여 그와 같은 계보에 속하는 것으로 추정되고, 활동 시기가 거의 비슷하여 사제지간보다 선후배 사이로 보인다. 따라서 지금까지 밝혀진 영색의 조각승 계보는 청헌(淸憲, 1626-1643), 영색(英?, 1626-1645)→성근(誠勤, 1633-1657), 영축(靈竺, 1633-1641)으로 이어졌을 가능성이 높다. 이번 연구를 통하여 조각승 영색과 그 계보의 조각승들이 17세기 전반의 불교조각사에서 큰 비중을 차지하는 사실을 확인할 수 있었다. 그리고 목조보살입상은 조선 전기에 주로 제작되었고, 전쟁 기간에 파괴된 사찰이 주로 복구되는 1600년부터 1640년대까지 주로 만들어졌다.
This is a study about monk sculptor Yeongsaek, who made the wood standing Bodhisattva in Daeungjeon hall at Bokwangsa temple, Paju, Gyeonggi-do. I had a chance to research this standing Bodhisattva's material characters. During analyzing tree rings' of this Bodhisattva, the votive inscription was found inside the sculpture and this document provided rich information about stylistic features of late Joseon dynasty's standing wood Bodhisattva sculptures. According to the votive inscription, this wood standing Bodhisattva, dated 1633, was rendered at Hoeamsa, Yangju, Gyeonggi-do. Participated monk sculptors are Yeongsaek, Seong geun, Jiwon, Okjun, Youngchuk. There are other votive inscriptions, which can trace Yeongsaek's activities between 1620s and 1640s. In the earliest record, Yeongsaek partook Beopjusa's Three Seated Buddha rendering project in 1626. To achieve this project, seventeen monk sculptors were participated in and Yeongsaek' s rank was the seventh among them. In 1633 as a main sculptors, he made wood standing Bodhisattva in Bokwangsa temple, and in 1636 he worked with another monk sculptor Cheongheon to make Three Seated Bodies of the Ultimate Buddha at Hwaemosa temple, Gurye, Jeollanam-do. Yeongsaek was involved in Chengheon's another Buddha rendering project, making wooden seated Buddha of the Three Realms and four attendants Bodhisattvas, at Ssangyesa temple, Ha-dong, Gyeongsangnam-do in 1639. In 1645 Yeongsaek was engaged in monk sculptor Cheongheo's project at Namjangsa temple, Sangju, Gyeongsangbuk do. As a result, Yeongsaek participated all over country's Buddha making projects. If I reconstruct monk sculptor's life, based on votive inscriptions and historical records of an individual temple, he might have been born before Imjin Waeran (壬辰倭亂) and had been finished his apprentice around 1620s. During 1630s his expertness might reach the zenith, so he partook various Buddha making projects all over the country such as Hwaemosa temple, Hwaemosa temple, Ssangyesa temple, Namjangsa temple. Especially his standing wood Bodhisattva, dated in 1633 at Boguangsa temple, which was originally rendered in Hoeamsa temple, well represents the early half 17th century's standing Bodhisattva stylistic features. Compared with previous period's standing Bodhisattva sculptures, the potion of head becomes larger than earlier century's ones. Secondly, the way to make folded draperies of Bodhisattva garment became more simplified. Without rendering detailed pleats, one trail of garment, located in right shoulder, is elongated Bodhisattva's chest, and another trail of garment in left shoulder is folded like upside-down tulip's shape. The garment's pleats of lower half of Bodhisattva's body' were also simply created. Youngseak only carved "U" shape patterns on the lower half of Bodhisattva's body. Yeongsaek mainly worked with Chengheon's Buddha making projects, so they might have a close relationship. Their active periods are also similar. It might be assumed that Chengheon and Yongsaek maintained senior and junior relationship in a certain monk sculptor school. As a result, this recently found votive inscription helps to fill the blank of Chengheon monk sculptor school's members. This school members might be consisted of Chengheon (1626-1643), Yongseak (1626-1645), Shenggeon (1633-1657), and Youngchuk (1633-1641). The main approach to this study was for analyzing monk sculptor Yongseak's statue in art history of the early half 17th Buddhist sculpture. As one of the main members' of Chengheon's school, Yongseak played a critical role for shaping standing wood Bodhisattva style. In addition, we could figure out that standing wood bodhisattvas were mainly created between 1600 and 1640, and after that period, standing wood bodhisattvas were rarely rendered.