메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이혜문 (성균관대학교)
저널정보
한국응용언어학회 응용언어학 응용언어학 제24권 3호
발행연도
2008.12
수록면
63 - 85 (23page)

이용수

DBpia Top 5%동일한 주제분류 기준으로
최근 2년간 이용수 순으로 정렬했을 때
해당 논문이 위치하는 상위 비율을 의미합니다.
표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The interaction theory has about 25 years of history. Through it started as a data-driven approach to SLA, now it is in the center of heated theoretical debate. Focus on form, which was proposed as the driving force of meaning negotiation for SLA, has been questioned in terms of its psychological process, such as attention and awareness at the moment of the learners" exposure to the input. Furthermore, after the moment of exposure to the input, how the noticed input is processed for eventual acquisition is the question waiting to be answered. Therefore, cognitive processes involving focus on form in terms of attention and memory are sought after by cognitively oriented SLA researchers such as Robinson(2001, 2003), VanPatten(2004) and Skehan(1998). The present paper attempts to review the history of the interaction theory and the current issues regarding the relationship between language use and acquisition in terms of the learner-internal cognitive processes. Then a brief review of domestic research will be presented and followed by the cautious prediction for the future direction of the interaction research.

목차

I. 서론
II. 상호작용이론과 형태집중
III. 상호작용이론과 제2언어습득이론들
IV. 주의, 인지, 기억과 언어습득
V. 리캐스트
VI. 상호작용이론에 대한 국내연구동향
VII. 결론 및 앞으로의 연구방향
References

참고문헌 (42)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0