메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이주연 (전남대학교) 김성완 (전남대학교) 홍지은 (광주정신보건사업지원단) 이수인 (해맑은 정신건강의학과의원) 박미경 (해맑은 정신건강의학과의원) 김재민 (전남대학교) 윤진상 (전남대학교)
저널정보
대한생물치료정신의학회 생물치료정신의학 생물치료정신의학 제22권 제3호
발행연도
2016.10
수록면
163 - 172 (10page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Objectives:The aim of this study was to investigate the effects of affective empathy and resilience on burnout in school counselors.
Methods:A total of 132 school counselors completed survey including the Maslach Burnout Inventory-General Survey(MBI-GS), Questionnaire of Cognitive and Affective Empathy(K-QCAE), and Connor-Davidson resilience scale (K-CD-RISC). Sociodemographic factors were also undertaken.
Results:The emotional contagion and proximal responsivity of affective empathy measured using the K-QCAE exhibited significant positive correlations with emotional exhaustion measured using the MBI-GS. There was significant positive association between emotion contagion and cynicism for burnout. Scores on K-CD-RISC were significantly negatively correlated with emotional exhaustion and cynicism of burnout. A linear regression analysis revealed that proximal responsivity of K-QCAE was significantly positively associated with emotional exhaustion and K-CDRISC scores were significantly negatively associated with both subscales of MBI-GS.
Conclusion:Our findings suggest that emotional exhaustion was significantly influenced by affective empathy but resilience is protective from burnout in school counselors. Programs targeting school counselors that focus on these issues are required to reduce burnout at work.

목차

서론
방법
결과
고찰
결론
참고문헌

참고문헌 (52)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-512-001292966