메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
류동규 (경북대학교)
저널정보
국어교육학회 국어교육연구 국어교육연구 제62집
발행연도
2016.10
수록면
309 - 336 (28page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to analyze the way the text of 『Mansejeon』 contained in high school literature textbooks is intended to be read and to propose a new direction of reading. The literature textbook interprets 『Mansejeon』 as an integrated narrative. Unlike this approach, this paper has adopted the viewpoint of reading 『Mansejeon』 as a conflicted narrative in a bid to seek the possibility of interpreting the work in a more abundant manner.
The literature textbook interprets 『Mansejeon』 as one of those ‘national narrative’ and contains no more than two scenes out of the 『Mansejeon』 text. Both scenes depicted the leading character Lee In-hwa discovering the reality of his nation and people. From this perspective, the journey of the main character in 『Mansejeon』 is intended to lead him to find the reality of his nation and people.
However, reading 『Mansejeon』 is anything but being fixed. The narrative in Mansejeon has cracks here and there. The incident of meeting a ‘gat’ (Korean traditional hat) peddler is laid out in different direction from the description of Lee In-hwa, creating an irony. In addition, readers are also able to read the mixed feelings of the leading character Lee In-hwa in the scene where he identified colonized Joseon as a ‘grave’.
The debate so far has been an attempt to decanonize the text of 『Mansejeon』 contained contained in high school literature textbooks. This will bear significant implications in that it has secured diversity in ways of interpretation in literature education.

목차

Ⅰ.『만세전』의 정전화 문제
Ⅱ. 민족 서사로서 『만세전』 읽기
Ⅲ. 균열된 서사로서 『만세전』 다시 읽기
Ⅳ. 마무리
참고문헌
[Abstract]

참고문헌 (31)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-373-002214043