기술의 발달로 사진을 저장하는 형태가 종이에서 디지털 파일로 변화 하고있는 상황에서 2011년 초 “Cinema와 Graph의 합성어”로 이미지의 일부분이 움직이는 사진을 뜻하며 디지털 파일 형태로 존재 가능한 시네마그래프(Cinemagraph)가 패션 사진작가 Kevin Burg과 그래픽 디자이너 Jamie Beck에 의해 처음 선보였다. 이후 시네마그래프는 패션, 광고와 같은 마케팅 영역에서 예술의 영역으로 사용 영역이 확장되고 있다. 시네마그래프의 가능성을 처음 언급한 선행 연구인 박지섭 외.(2014)는 일반 이미지와 시네마그래프 이미지로 제작한 상품 이미지를 소셜커머스 형태로 제작하고 노출한 후 실험자에 대한 구매의도, 브랜드 태도, 지각된 금전적 가치, 지각된 맛, 지각된 신선함을 아이트래킹(Eye Tracking)을 통해 측정하였다. 연구 결과, 구매의도와 지각된 금전적 가치, 브랜드태도, 지각된 맛, 지각된 신선함 측면에서 영향을 미치는 것으로 나타났는데 이는 전자상거래에서 시네마그래프 이미지가 중요한 역할을 할 수 있는 가능성을 보여준 것이다. 이러한 선행 연구 결과를 바탕으로 본 연구는 시네마그래프 광고 이미지의 움직임 유·무 차이에 따른 감상자의 광고태도와 브랜드 태도에 미치는 영향 정도와 선호도 차이를 실증을 통해 연구하였다. 분석을 위해 시네마그래프로(동적) 제작된 3종류의 광고 이미지를 선정하고 이를 정지 광고 이미지로 만든 3종류의 이미지를 2016년 11월 8일 경기도 소재 대학생 총 110명을 55명씩 두 그룹으로 나누고 한 그룹은 움직임이 있는 시네마그래프(동적) 광고 이미지를 다른 한 그룹에는 움직임 요소를 제거한 정적인 광고 이미지를 본 후 설문에 응답하는 방법으로 진행하였다. 최종 분석은 실험 참여자중 불성실한 응답을 보인 7개 설문지를 제외한 동적(53명), 정적(50명) 설문 결과를 분석에 사용하였다. 분석 결과 첫째, 움직임이 있는 시네마그래프(동적(M=3.74)) 광고 이미지가 움직임이 없는 정적(M=2.08) 광고 이미지에 비해 광고태도에 높은 선호도를 보였다. 둘째, 움직임이 있는 시네마그래프 (동적(M=3.71)) 광고 이미지가 움직임이 없는 정적(M=2.63) 광고 이미지에 비해 브랜드 태도에 높은 선호도를 보였다. 셋째, 이는 시네마그래프의 움직임 유·무가 감상자의 광고태도와 브랜드태도에 영향을 미치는 것으로 판단된다. 이러한 분석 결과는 추후 시네마그래프를 활용한 다양한 광고 이미지 제작에 있어 움직임 유·무가 감상자의 이미지 선호에 긍정적으로 작용한다는 것에 대한 기초 자료로 사용될 것이다.
As the form of saving photo is changed from paper to digital file thanks to technical development, cinemagraph as the combined word of “Cinema and Graph” at the beginning of 2011, it means photo where part of image moves. It was first presented by fashion photographer, Kevin Burg & graphic designer Jamie Beck as it could exist in the form of digital file. Then, the area of using cinemagraph is expanded from marketing area like fashion, advertisement to that of arts Park Ji Seop, et al (2014) the preceding researcher who first told potential of cinemagraph, the goods image produced as general image and cinemagraph image was produced and exposed in the form of social commerce. Then, experimenters" intention to buy, brand attitude, perceived monetary value, perceived taste, perceived freshness were measured through Eye Tracking. The study showed that it was affected in the aspect of purchase intention & perceived monetary value, brand attitude, perceived taste, perceived freshness, which showed the potential of cinemagraph image that it could play a pivotal role in E-commerce. Based on the result of such preceding study, this study investigated difference in the degree of influence on appreciator"s advertisement attitude & brand attitude and existence & unexistence of movement of cinemagraph advertisement image and preference through corroboration. For analysis, 3 kinds of advertisement images produced as cinemagraph (dynamic) were chosen and they were produced in 3 kinds of static advertisement image. The 110 university students in Gyeonggi-do were divided into 2 groups, 55 students each on November 8, 2016. One group viewed moving cinemagraph (dynamic) advertisement image and the other group viewed static advertisement image which excluded movement factors. Then, they were asked to answer question. For final analysis, the result of dynamic (53 persons), static (50 persons) question papers excluding 7 with unreliable response was used for analysis. According to analysis, first, compared with static(M=2.08) advertisement image without movement, moving cinemagraph (dynamic(M=3.74)) advertisement image showed higher preference in advertisement attitude. Second, compared with static(M=2.63) advertisement image, moving cinemagraph (dynamic (M=3.71)) advertisement image showed higher preference in brand attitude. Third, appreciator"s advertisement attitude & brand attitude seem to be affected by existence & unexistence of cinemagraph movement. The result of this analysis will be used as basic materials for affirmative influence of existence & unexistence of movement on appreciator"s preference in image in the production of diverse advertisement images utilizing cinemagraph later.