메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
HyunSook Ko (The University of Ulsan)
저널정보
서울대학교 언어교육원 어학연구 어학연구 제53권 제1호
발행연도
2017.4
수록면
105 - 134 (30page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The study investigates whether different English learning contexts result in different grammar development in L1-specific structures in learners’ mother tongue, Korean. Three groups of 8-to-10-year old students (i.e., EFL, immersion, and ESL learners) participated in the research. Participants completed a dialogue by choosing either Yes or No in Korean, and accuracy and reaction time were measured. The results showed little difference among the three groups in reaction time, but a significant difference between the EFL students and the ESL students in accuracy. The ESL students showed more limited knowledge with the peculiar but common structures in Korean. In the correlation analysis, length of residence in Korea had the strongest correlation, implying that the longer students lived in Korea, the better they correctly answered. The study enhances understanding of the complicated aspects of bilinguals’ language development, particularly regarding L1 attrition or delayed development. In addition, it implies pedagogically that the mother tongue curriculum for bilingual learners could be well-served by more emphasis on enhancing learners’ grammatical development, including language-specific structures.

목차

1. Introduction
2. Background
3. Research Questions
4. Research Method
5. Results
6. Discussion and Conclusion
References

참고문헌 (50)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0