본 연구의 목적은 기존 연구에서 검증된 ‘일반모델 덧씌우기’ 방법을 수정하여 활용하여 체계화된 비서 역량모델을 개발하는데 있다. 구체적인 연구목표로 첫째, 비서의 공통역량을 도출하고 둘째, 비서의 공통 역량 외에 유형별 전문비서(기업, 공공기관, 법률, 의료, 회계, 교회)로서 갖춰야 하는 역량을 추가로 제시하는데 있다. 본 연구를 수행하기 위해 진행된 절차는 첫째, 기존 문헌 연구를 통해 역량모델의 초안을 작성하였고 둘째, 현직 비서 5명을 대상으로 포커스 그룹 인터뷰를 통한 전문가 검토를 바탕으로 역량구조와 행동지표를 설계하였고, 마지막으로 해당 분야의 현직비서 13명에게 설문을 실시하여 최종적으로 검증된 역량 모델을 도출하였다. 그 결과 기초직무역량, 직무전문역량 2개의 역량군을 도출하였다. 구체적으로 기초직무역량 18개와, 직무전문역량으로 기업비서 3개, 공공기관 비서 6개, 법률비서 3개, 의료비서 3개, 회계비서 3개, 교회비서 2개의 역량을 제시하였다. 또한 각 역량은 행동기준평정척도법(BARS) 방법을 활용하여 성과를 측정할 수 있는 상, 중, 하 수준에 해당하는 구체적인 행동지표를 제시하였다. 연구 결과, 최종적으로 38개의 역량과 114개의 행동지표가 도출되었다. 이를 통해 본 연구는 기존 연구에서 검증된 방법을 차용하여 좀 더 체계화된 비서 역량모델을 제시하였다는 것에 의의가 있다. 연구결과로 제시된 비서 역량모델은 현재 조직의 비서 인적자원관리나 비서 교육 자료로 활용될 수 있으며, 향후 비서의 창의적인 역량을 개발하는데 사용할 수 있는 기초 자료가 될 수 있다.
The purpose of this study was to develop a more systematic competency model to evaluate competency levels of secretaries by using the modified generic model overlay method of Dubois(1993). More specifically, the objectives of this study were: 1) deriving common competency of secretaries; 2) suggesting additional competencies that professional secretaries by type (public institutions, private enterprises, law, medical treatment, accounting, church) should have besides common competency of secretaries. Three procedures were carried out to perform this study. First, based on literature review, we drafted a competency framework and defined each competency cluster. Second, we conducted focus group interviews for five incumbent secretaries to present a more advanced competency framework and behavioral indicators. Finally, we conducted a survey for 13 incumbent secretaries to derive a final and verified competency model. As a result, two competency frameworks of fundamental competency and job specific competency were derived as upper units. In detail, we presented 18 fundamental competencies. As job specific competency, 3 competencies of corporate secretaries, 6 competencies of public agency secretaries, 3 competencies of legal secretaries, 3 competencies of medical secretaries, 2 competencies of church secretaries and 3 competencies of accounting secretaries were additionally presented. In addition, behavioral indicators were identified by three levels based on BARS(behaviorally-anchored rating scale). As a result of the findings, 38 competencies and 114 behavioral indicators were finally derived. This study is of significance in terms of presenting a more systematic secretary competency model by using the ‘generic model overlay’ method verified in previous studies. The specific secretary competency guideline, presented as the result of the study, can be used in companies. It can be used to recruit, deploy and evaluate secretaries in terms of human resource management. It can also be used as educational materials for developing the secretary"s creative competency in the future. Each secretary can use the competency guidelines presented in the study to measure and develop their competencies.