메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김지은 (서울시립대학교)
저널정보
한국중원언어학회 언어학 연구 언어학연구 제45호
발행연도
2017.10
수록면
399 - 422 (24page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of the present study was to investigate the effect of form-focused instruction(FFI) during meaning-based reading class on vocabulary learning for Korean EFL adults. A total of 150 Korean university students who are divided into one integrated and two isolated FFI groups read two different articles with assigned vocabulary instruction. To measure instant learning and retention gains of vocabulary knowledge, the participants took pre, post, and delayed tests. The results revealed that the integrated FFI with meaning-based reading was more significantly effective on immediate vocabulary learning than two types of isolated instructions and had positive effects on long-term memory as well. One of the isolated groups who read before vocabulary instruction also showed significant positive effects on long term memory of vocabulary items. The findings suggest that learners tend to have better chances to acquire vocabulary knowledge when they focus on target vocabulary forms while understanding and connecting the meaning of the text including them. Implications for vocabulary learning and teaching with reading class are discussed.

목차

1. 서론
2. 이론적 배경 및 선행 연구
3. 연구 방법
4. 연구 결과 및 논의
5. 결론
References

참고문헌 (39)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-705-001455866