본 연구에서는 체험과 실제성을 강조하는 ‘안전’ 교육이 강화되는 현재의 체육 교육 동향을 고려하고 국내외 생존수영 현황과 동향을 분석함으로써, 우리나라에서 지역별로 확대 및 실행되는 ‘생존수영’ 교육의 실천적 맥락과 역동적 상황을 이해하고 그 의미를 탐색하고자 하였다. 본 연구는 문화기술지적 접근에 의거하여 심층면담, 핵심집단면담, 참여관찰, 일지 등을 통한 자료수집과 연구자의 상호주관적 해석 과정을 거쳤다. 이를 위해, 연구자를 포함하여 서로 다른 지역에서 생존수영을 장기간 교육하고 있는 총 네 명의 생존수영 지도자이자 수영 전문가들을 선정한 후, 생존수영 현장에 대한 이해를 위하여 연구참여자들의 교육현장과 경험적 이야기에 근거하여 수행하였다. 연구결과는 생존수영 교육환경, “무엇을, 어떻게” 가르치는가, “누가” 가르치는가에 대한 총 3가지 문제로 논의되었다. 첫째, 생존수영 교육환경에서는 ‘양과 질의 부조화’가 나타났고 둘째, 교육내용 및 방법과 관련해서는 내용의 수준 차이, 교수-학습의 착의 상태, 생존수영 프로그램 방향 탐색의 어려움이라는 세 가지 딜레마가 드러났다. 마지막으로, 가르치는 주체와 관련한 전문지도자의 자질 및 교사와의 역할 차별화, 전문성과 자격증에 대한 논의가 있었다. 궁극적으로, 보다 나은 국내의 생존수영 내용과 전문성 개선을 위하여 ‘교육내용’의 체계화와 공식성, ‘교육방법’의 자율화와 실제성, ‘교육정책’의 제도화와 구체성을 제안한다.
The purpose of this study is to explore and describe the understanding and meanings of the educational context of "survival swimming", which have been disseminated and performed in Korea. Especially, the domestic and foreign "survival swimming" has been analyzed and focused on the present trend of emphasizing on "safety education", considering experience and practice in the school physical education. This study is based on ethno-graphic approach and its procedures. Data of this study has been mainly collected by in-depth interviews, focus group interviews, participant observations, field notes, diaries and other documents. Four participants including researcher have been selected considering swimming careers, certification, expertise and experience of teaching of "survival swimming" in school. And the interpretation of these data has been based on the participants" voices and their fields for "emic" qualitative understanding. In this study, three different result themes for educational context of "survival swimming" have been described. That is, educational environment of survival swimming, "what and how" should we teach survival swimming, and "who" can teach survival swimming. First, the phenomenon of mis-match between quantity and quality has appeared in educational environment of survival swimming. Secondly, there are three faced dilemmas in regard to the contents and instruction such as (1) level difference in the concrete educational contents in survival swimming, (2) clothing wearing situation in the field while teaching and learning survival swimming, and (3) direction of the survival swimming program and setting. Finally, there are professional qualification, role conflict and certification of the instructors. Ultimately, this paper suggests that (1) systematization and official of the educational contents, (2) liberalization and authenticity of the instructional method, and (3) institutionalization and concreteness of the educational policy in the survival swimming.