정부는 지난 2017년 ‘제1차 국민안전교육 기본계획’ 등을 통하여 초등학생 대상 생존수영 의무교육을 2020년까지 전 학년을 대상으로 단계적 확대할 것을 발표하였다. 생존수영 의무교육을 위한 법, 제도의 변화 그리고 생존수영 활성화를 위한 방안에 대한 사회적 논의가 활발하게 이루어져 왔으며, 지금까지의 성과와 미흡한 부분에 대한 성찰이 이루어져야 할 시점이다. 생존수영 의무교육과 관련한 주요 대상은 행정관리 주체인 정부, 지방자치단체, 학교 등이 있으며, 교육대상인 학생 또는 학부모 등이 있을 수 있다. 또한 교육을 실시하는 교사, 지도자 등이 있는데, 이들에게는 교육내용인 생존수영 특수성을 고려하여 지식전달 및 기능습득, 신체적 발달을 위한 전문 역량이 요구된다. 생존수영 교육 주관자인 강사를 대상으로 이들의 인식과 경험을 탐색하여 생존수영 의무교육의 진행 과정을 진단하고 효과적 교육 목표 달성을 위한 문제 발굴 및 발전방향을 모색하는 것은 학술적인 가치가 충분할 것이다. 이 연구에서는 초등학교 생존수영 강사를 모집단으로 설정한 후 비확률 표집 표본추출 방법 중 하나인 눈덩이 표집으로 연구대상을 확보하였으며, 최종 9명의 연구 참가자를 선정하였다. 2018년 12월부터 2019년 7월 까지 약 8개월 간 심층면담과 관찰을 통한 자료수집과 분석이 이루어졌다. 반구조화 면담과 비구조화된 면담을 혼합하여 수집된 자료는 자료처리방법에 따라 전사, 약호화, 범주화, 개념화 단계를 거쳐 결과로 도출되었다. 생존수영 강사들이 현장에서 체험하는 인식과 경험에 대해 의미를 부여하고 가치를 평가한 내용을 바탕으로 다음과 같은 결론을 제시한다. 첫째, 생존수영 강사는 의무교육 현장으로부터 주변화를 경험하고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 생존수영 의무교육의 활성화 및 안정적 정착을 위해서는 강사의 고용안정화를 추구해야 할 것이다. 위의 내용을 종합하여 초등학생을 대상으로 한 생존수영 의무교육은 물론 제도권 교육기관에서의 생존수영 교육의 효과적인 목적 달성 및 안정적인 정착을 위하여 수영장 수, 생존수영 교육 프로그램만큼이나 강사에 대한 제도적 지원과 사회적인 관심, 논의가 촉구되어야 할 것이다.
The main subjects related to compulsory survival swimming education include the government, local governments, and schools, which are administrative management entities and may include students or parents who are subject to education. Besides, some teachers and leaders provide education, and they are required to have specialized competencies for knowledge transfer, skill acquisition, and physical development in consideration of the specificity of survival swimming, which is the content of education. It would be of sufficient academic value to diagnose the progress of compulsory survival swimming education by exploratory access to instructors who are in charge of survival swimming education and to discover problems and develop directions for achieving effective education goals. will be. In this study, after selecting elementary school survival swimming instructors as a population, subjects were secured through snowball sampling, one of the non-probability sampling methods, and the final 9 study participants were selected. From December 2018 to July 2019, data collection and analysis were conducted through in-depth interviews and observations for about 8 months. The data collected by mixing semi-structured interviews and unstructured interviews were derived as results through transcription, coding, categorization, and conceptualization according to the data processing method. The following conclusions are presented based on the evaluation of the value and giving meaning to the perceptions and experiences encountered by survival swim instructors in the field. First, it was found that survival swimming instructors are experiencing marginalization from the compulsory education field. Second, for the vitalization and stable settlement of compulsory survival swimming education, it is necessary to pursue employment stabilization of instructors. In addition to compulsory survival swimming education for elementary school students, as well as the number of swimming pools and survival swimming education programs, institutional support, and social interest in instructors, In other words, a discussion should be encouraged.