메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
조현일 (원광대학교)
저널정보
국어교육학회 국어교육연구 국어교육연구 제66집
발행연도
2018.2
수록면
335 - 366 (32page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper takes the education of laughter through humor as apart of the enjoyment education. Chapter 2 identifies the nature of laughter and humorous laughter. Laughter arises from a variety of pleasant psychological shifts. Humorous laughter arises especially from the conceptual psychological shift. Chapter 3 reveals the internal structure of humorous laughter and examines three types of humor. Humor can be classified in to three types such as derisive, empathic, and counter-restriction types. Humor education should begin incounter restriction humor, followed by derisive humor and then empathic humor in the end. In chapter 4, what to be accomplished in humor education is examined from cognitive dimension, aesthetic dimension, and ethical dimension. And this study points out the importance of the cognitive process of discriminating the incongruous elements in the cognitive dimension. It reveals that humor education should go up to the aesthetic experience. Lastly, on the ethical level, humor can function as aprotest, affirmation, and solid arization against social norms, and it also reveals that it can cultivate various moral virtues.

목차

1. ‘향유’를 위한 웃음․유머 교육
2. 웃음의 공식과 유머러스한 웃음
3. 유머의 구조와 세 유형 : 조소적․감정이입적․규제-대항 유머
4. 유머 교육의 세 차원 : 인식적․심미적․윤리적 차원
5. 유머 교육을 위하여
참고문헌
Abstract

참고문헌 (41)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-373-001829408