현재 우리는 글로벌 사회에서 살아가고 있으며 주위를 둘러보면 수많은 국제화 기업들과 상호작용을 하며 살아가고 있다. 기업들은 최대의 기업성과를 창출하기 위하여 고군분투하고 있으며, 그러한 결과를 얻어내기 위하여 글로벌 시장지향성을 활용하고 있다. 특히 시장지향성은 조직의 기능의 통합과 함께 기업가와 구성원들 간의 관계를 통하여 충족되며 이를 위하여 조직역량이 필수적이다. 기업들은 글로벌 시장 환경의 급격한 변화를 대응하기 위한 끊임없는 새로운 시장정보 및 새로운 지식을 획득하며 신제품 개발과 정성한 서비스의 혁신을 통하여 경쟁우위를 창출할 수 있기 때문에 기업의 글로벌 성과를 가속화시킬 수 있다. 본 연구는 글로벌 지향성과 조직역량이 기업의 글로벌 성과에 미치는 영향에 관한 인과관계를 분석함으로써 글로벌 기업의 실태와 시장지향성을 통한 훌륭한 기업가적 지향성이 조직역량 형성의 어떠한 영향을 미치는지, 또한 글로벌 기업은 시장지향성 구축과 유한된 자원으로 전략적 목표를 달성하기 위하여 어떻게 네트워크를 활용하여 기업성과를 높일 수 있는지, 마지막으로 중국과 한국의 글로벌 기업의 조직역량에 관한 분석하는데 그 목적이 있다. 첫째, 글로벌 지향성은 조직역량에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 글로벌 지향성은 각각 변수(글로벌 시장지향성, 글로벌 기업가적 지향성, 글로벌 네트워크 역량)도 유의한 영향은 미치는 것으로 나타났다. 둘째. 조직역량이 글로벌 성과를 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 글로벌 네트워크 역량이 조직역량에 유의한 영향을 미치면서는 기업의 글로벌 성과에도 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째. 한국과 중국의 국적에 따라 조절효과 차이 분석에 대한 가설의 검증을 위하여 단순경로 유의성 비교, 두 경로계수 차이의 t값 비교를 통한 검증의 2가지 방법으로 다중집단 분석을 실시하였다.
Today, we live in a globalized society, and we continuously interact with global companies all around us as we live. The companies strive to get the highest performance, and they utilize their global market orientation to fulfill such a goal. Especially, market orientation is fulfilled through the consolidation of the functions of an organization and the relationship between the members and the entrepreneurs. For this, the organizational skill is an essential requirement. The companies obtain new market information and knowledge continuously to adapt to the ever-changing market environments, And, through the development of new products and the commitment to good service qualities, they can create competitive advantages, which can further accelerate the outcome of globalization. The purpose of this study is to analyze the causal relationship between global orientation and organizational skill on the performance of globalization, in order to find out how entrepreneurial orientation through the status of a global company and the market orientation affect the formation of the organizational skills, and how a global skill can use the network to establish market orientation and fulfill the strategic goals with limited resources, and, lastly, analyze the organizational skill levels of South Korean and Chinese companies. First, the global orientation had a statistically significant influence on the organizational skill. The global orientation turned out to affect each variable (global market orientation, global entrepreneurial orientation, and global network skills) with statistical significance. Second, the organizational skill turned out to affect the globalization performance significantly. Third, the global network skill affected the organizational skills significantly, while affecting the globalization performance as well. Fourth. To verify the hypothesis on the analysis of the differences in the moderating effect between Chinese and South Korean companies, two verification methods of simplified path similarity comparison and the comparison of the t-test values in the differences of the two path coefficients were used in a multi-group analysis. With such results of empirical analyses, several implications were identified. First, it appears to be necessary for the top management and employees of a global company to analyze and reflect the foreign customer and competitor information in their strategies, to develop a market-oriented culture. Second, to enhance the globalization performance of a global company, the company should seek for organizational skills and adopt new technologies, products, and services, while it must think the pursuit of network skills important. Third, global companies appear to face a difficult challenge of having to provide stable and efficient organizational management from inside while it should endeavor to identify opportunities for successful businesses and new market development outside of the company all at the same time. Fourth, for a global company of South Korea to achieve a good global performance, it would have to establish global market orientation in a proactive manner. And, for a Chinese global company to have a good global performance, it would have to establish entrepreneurial skills, organizational skills, and other global skills more pro-actively.