연구목적: 이 연구에서는 1993년부터 2019년 6월까지 국내에서 발표된 장애학생의 인권 관련 학술 연구 및 학위 논문을 중심으로 총 69편의 논문을 분석하였다. 연구방법: 분석 기준은 인권의 기본권적 범주, 장애학생 인권 범주, 연구주제, 연구유형, 자료수집방법, 연구대상유형, 연구대상연령, 연구대상수, 연구주요결과, 제언사항을 분석하였다. 연구결과: 연구결과 2016년부터 2017년까지 가장 많은 논문이 발표 되었다. 인권을 구성하는 기본권의 유형에 따라 인권의 기본권적 범주는 포괄적 기본권이 가장 많았다. 장애학생 인권의 범주에서는 인권침해 예방과 권리구제가 가장 많았다. 연구주제는 교육권을 주제로 한 연구가 주로 이루어졌다. 그 다음으로 인권인식, 인권침해, 인권교육, 인권감수성 순으로 나타났다. 연구유형은 조사연구가 가장 많았다. 자료수집방법은 질문지가 가장 많았고 그 다음으로 문헌, 면담 순으로 나타났다. 연구대상연령은 혼합, 초등, 영유아 순으로 나타났다. 연구대상수는 100명 이내인 경우가 가장 많았다. 연구의 주요결과에 대한 분석결과는 인권관련 프로그램 및 인권교육을 통한 인권감수성, 인권인식, 장애수용태도, 자아존중감, 자기옹호에 긍정적인 영향을 미치는 경우가 가장 많았다. 결론: 이러한 결과에 근거하여 연구의 방향을 논의하면 향후에 기본권의 6가지 유형 및 장애학생인권의 8가지 범주와 관련해서 다양한 학술 연구가 이루어져야 한다. 또한 장애학생의 인권관련 연구, 상담, 권리구제, 인권교육, 모니터링 등을 전담하는 장애학생인권센터를 전국에 설치할 필요가 있다.
Purpose: This research analyzes sixty nine domestic studies and theses that examined the human rights of students with disabilities. Method: The standards of this analysis are the scope of the basic human rights, the scope of students with disabilities’ human rights, the research topics, the research type, the material collection method, the type of the research target, the age of the research target, the number of subjects, the main results of the research, as well as the suggestions. Results: As a result, the time when the researches in this field have released most was between the year of 2016 and of 2017. The most researched scope of the basic human rights according to the type of the basic rights consisting of the human rights is the comprehensive human rights. When it comes to the scope of students with disabilities’ human rights, the prevention and the claim of the human right violation are researched the most. The education right is examined the most, and the human rights recognition, the human rights violation, the human rights education, and the human rights sensitivity are examined most in this order regarding the research. Speaking of the research type, the investigation is surveyed the most. Referring to the material collection method, the questionnaire method is mostly conducted. The literature and the interview are demonstrated the second and the third most. As concerns the age of the research target, the combined group is shown the most, and the elementary students and the infants are shown in the second and the third most. The number of subjects was most within 100 persons. The main results of the research often had positive effects on perceptive attitudes towards disabilities, self-esteem, and self-advocacy, and human rights sensitivity, and the human rights recognition through human rights programs and human rights education. Conclusion: Concerning these results, various academic studies in the future should be carried out in relation to six types of the human basic rights and eight scopes of students with disabilities’ human rights. In addition, the center for students with disabilities.’ human right should be established nationwide, which assumes full charge of the study of students with disabilities’ human rights, counseling, the right claim, the human right education as well as monitoring.