중국 경제가 발전하면서 중국 제품은 각 나라로 지속적인 수출이 되고 있다. 그러나 중국현대문화의 제품디자인 정체성은 드러나지 않고 있다. 반면에 중국 전통문화는 넓고 심오하여, 전통디자인도 다 각자의 특징을 가지고 있다. 송나라의 도자기 디자인, 명, 청나라의 가구 디자인 등이 세계적으로 유명하다. 그러나 현대 디자인은 중국 문화의 특징이 잘 드러나지 않고, 중국 본국에 속하는 디자인 정체성도 없어 중국 본국의 디자인 사상이 부족하다. 따라서 본 논문의 목적은 중국의 전통 미학 디자인 관련 문헌인 <장물지>를 분석해 정리하고, 중국 전통 문헌인 <고공기>, <천공개물>의 연구결과에 따라 세 권의 문헌의 공통점과 차이점을 비교분석하여 빈도 분석을 통해 중국 디자인의 정체성 내용을 정립하고, 중국 디자인의 정체성에 관한 내용을 추출해 중국 현대 제품의 디자인 발전을 위한 기초적인 이론 연구를 제공하기 위한 것이다. 본 논문은 중국의 전통 미학디자인 관련 문헌인 <장물지>의 원문을 발췌 및 분석하고, 중국 전통디자인 사상 관련 어휘를 분석한 뒤 중국 디자인전문가 10명 와 한국 디자인전문가 6명의 FGI(Focus Group Interview)에 관한 연구와 분석 결과를 취합해 세 권의 결과에 대한 빈도 비교 및 분석을 수행하고 10% 이상 하는 정체성 단어로 최종 중국 디자인 정체성 내용을 확인했다. 연구결과는 본 논문에서 최종적으로 9개의 중국 디자인 정체성 어휘: 생태주의, 실용주의, 규범적 디자인, 천인합일 철학사상(天人合一哲学思想), 상징적 디자인(象征性设计), 정, 교, 우, 아 디자인(精, 巧, 优, 雅设计), 체계성 디자인사상, 인체에 부합하는 공학 디자인, 미학주의를 도출하였다. 빈도 비교 및 분석하고 세 책의 정체성 어휘를 분석 한 후 중국 디자인 정체성 어휘: 실용주의, 생태주의, 미학주의, 변증대립 철학사상(辨证对立哲学思想), 규범적 디자인, 유교, 도교, 불교의 삼교합일정신(儒教, 道教, 佛教三教合一精神), 정, 교, 우, 아 디자인, 사람(人)을 근본으로 하는 철학사상를 도출하였다.
As China’s economy grows, its self-designed products are exported to other countries. Under the influence of globalization, modern Chinese product design tends to be globalized, so that the identity of Chinese design is absent for lack of Chinese cultural characteristics in it. China has a rich traditional culture and diverse designs in ancient times, among those world-renowned are porcelain design in the Song Dynasty and antique furniture design in the Ming and Qing Dynasties. Yet its modern design fails to show the features of Chinese culture. There are also no systemized Chinese design identity and thought. Therefore, this paper is aimed at analyzing the Chinese aesthetic classic, Zhangwu Zhi (A Treatise on Superfluous Things), and extracting the Chinese design identity from it. In this paper, the author’s former research results of Kaogong Ji (The Book of Diverse Crafts) and Tiangong Kaiwu (The Exploitation of the Works of Nature) are compared and contrasted with those of Zhangwu Zhi, and frequency analysis is performed to define the identity of Chinese design, thus providing theoretical basis for the development of modern Chinese product design. This paper, by extracting from the text of Zhangwu Zhi and taking examples for analysis, first comes at a list of traditional Chinese design thought vocabulary. Then, for the results, FGI interviews with 10 Chinese and 6 South Korean design experts are taken. Next, frequency analysis is performed for the results of all three aesthetic classics Kaogong Ji, Tiangong Kaiwu and Zhangwu Zhi. Finally, those in the vocabulary with a frequency of 10% are chosen as Chinese design identity. This paper gives a Chinese design identity vocabulary of nine key concepts including ecologism, pragmatism, design to standards, harmony between man and nature, symbolic design, elegant and exquisite qualities, systematic design, ergonomics, and aesthetics. After the frequency analysis of all three classics, this paper draws a conclusion on Chinese design identity concepts as pragmatism, ecologism, aesthetics, dialectical thinking, design to standards, the integration of Confucianism, Buddhism and Taoism, elegant and exquisite qualities, and people-oriented design.